Mark Zuckerberg 'gezondheidszorg kan profiteren van kunstmatige intelligentie'

4 mei 2016
Nieuws
Bijna elk aspect van menselijke activiteit heeft inmiddels wel een app die zich er mee bezig houdt, of het nou gaat om het aantal stappen dat iemand op een dag zet, de hartslag gedurende diverse activiteiten of het soort hoest waar iemand last van heeft.

De combinatie van kunstmatige intelligentie ofwel A.I  (Artificial Intelligence  zoals het global word genoemd) en big data lijkt de volgende stap te zin in de ontwikkeling van het app-ecosysteem. Tegen 2020 zal de helft van alle apps A.I-achtige functionaliteiten bezitten, die het mogelijk maakt om via apps gekregen data niet alleen te analyseren, maar ook om er lering uit te trekken en zo bijvoorbeeld advies te geven op het gebied van gezondheid.

Technologieconcerns zoals Facebook , Alphabet’s Google , Apple, Microsoft, IBM en Amazon houden zich er al mee bezig. Zuckerberg stelde tijdens een speech in april dat er een enorme potentie ligt in het mondiaal verbinden van mensen en apps via het internet en via cloud computing.

Betere, eerdere diagnoses via AI in apps

Betere en eerdere diagnoses stellen lijkt daarbij volgens Zuckerberg de grootste stap vooruit te zijn. Medici kunnen overal ter wereld ondersteund worden in het stellen van diagnoses, wat zowel in ontwikkelde als in opkomende markten de gezondheidzorg sterk kan verbeteren.

Volgens Forbes is een app onder de naam DermaCompare een goed voorbeeld van een app dia via de camera van een smartphone snel kan bepalen of er bij iemand mogelijk sprake is van huidkanker. De app is van een Israëlisch bedrijf - Emerald Medical Applications (MRLA – en de app zelf is al geregistreerd voor gebruik via de FDA. De app gebruikt speciaal ontwikkelde algoritmes die leren betere diagnoses te stellen op basis van eerdere waarnemingen.