Het Maxima Medisch Centrum (MMC) is overgestapt op een nieuw digitaal informatiesysteem. Het ziekenhuis had de overstap op 1 november aangekondigd. Sinds 3 november is HiX actief, ook als platform van het patiëntportaal. Het MMC verwacht met het nieuwe systeem voorlopig klaar te zijn voor toekomstige ontwikkelingen op het gebied van (patiënt) informatie en uitwisseling van gegevens.
Máxima Medisch Centrum (MMC) heeft vrijdagmiddag 3 november het nieuwe elektronisch patiëntendossier en ziekenhuisregistratiesysteem van Hix feestelijk in gebruik genomen. ‘Het elektronisch patiëntendossier staat vol waardevolle informatie over de patiënt, de behandeling en organisatorische, financiële en logistieke gegevens over het zorgtraject van onze patiënten,’ aldus het MMC.Met het nieuwe systeem HiX van ChipSoft verwacht MMC klaar te zijn voor belangrijke toekomstige ontwikkelingen. ‘We zien steeds meer oudere patiënten met meerdere aandoeningen. Een goede samenwerking tussen de diverse medische vakgebieden is dan essentieel. Het nieuwe systeem maakt het mogelijk informatie makkelijker te delen.’
Intensievere samenwerking met zorgaanbieders
MMC stelt ook steeds intensiever samen te werken met zorgaanbieders in de regio. Op termijn moet het nieuwe systeem het ook makkelijker maken om onderling informatie te delen.Verder is er sprake van krachtenbundeling om dat het MMC profiteert van ontwikkelingen in andere ziekenhuizen met hetzelfde systeem. ‘Er worden steeds meer intelligente toepassingen bedacht die we sneller kunnen inzetten.’
Jan Harm Zwaveling, voorzitter raad van bestuur van MMC stelt dat het nieuwe systeem de ambitie moet ondersteunen om het meest innovatieve en patiëntgerichte ziekenhuis van Nederland te worden.
“We zijn nu bijvoorbeeld klaar voor alle ontwikkelingen op het gebied van eHealth. Ook zaken als gegevensuitwisseling met onze ketenpartners en het onderhouden van het systeem wordt een stuk beter en eenvoudiger. Daar komt bij dat het systeem nog continu verrijkt wordt. Daarnaast willen we óók intensiever online communiceren met onze ketenpartners en de patiënt zelf. HiX biedt ons hiervoor het beste platform en past volledig in onze toekomstvisie.”
Vernieuwd patiëntportaal
De overgang naar het nieuwe systeem is maandenlang intensief voorbereid. Alle gegevens zijn automatisch van het oude systeem naar het nieuwe systeem HiX overgezet. Alle medewerkers zijn geschoold in het gebruik van het nieuwe systeem en zogeheten superusers zijn geïnstrueerd om ondersteuning te bieden aan collega’s. verder heeft het patiëntportaal een nieuwe, frissere uitstraling gekregen.Sinds vrijdagmiddag 3 november werken de medewerkers met HiX. In de eerste dagen is er rekening mee gehouden dat het iets langer kan duren om patiënten te behandelen. Daarom zijn er tijdelijk minder afspraken en operaties ingepland. Recent leidde de ingebruikname van een nieuw informatiesysteem in het Sint Antoniusziekenhuis nog tot meer vertraging dan verwacht.