MCL wil meer inzicht in impact social media op online communicatie

23 maart 2017
Nieuws

Het Medisch Centrum Leeuwarden (MCL) wil zich beter profileren als zogeheten topklinisch ziekenhuis. Het wil hiervoor meer inzicht krijgen in de impact van online communicatie zoals via social media, zodat deze digitale tools effectiever ingezet kunnen worden om aan (potentiële) patiënten en andere stakeholders duidelijk te maken wat voor zorg en behandelingen zij kunnen verwachten.

Het MCL is een topklinisch ziekenhuis, zo stelt de instelling op zijn website, maar vaak is niet geheel duidelijk voor gebruikers van of verwijzers naar de dienstverlening van het MCL, wat dit etiket eigenlijk betekent. Weten patiënten, bezoekers, medewerkers en huisartsen wat het betekent en zien ze dit terug in de online communicatiemiddelen van het ziekenhuis? Zo is het MCL actief op social media, maar is niet duidelijk wat hiervan de impact is in het verduidelijken van wat ‘topklinisch’ in de praktijk inhoudt.

Inzicht in verbetermogelijkheden

Het MCL wil dus inzicht krijgen in wat er verbeterd kan worden aan de inzet van online communicatiemiddelen zoals social media, de eigen website en video’s op media zoals YouTube. Zo hoopt de instelling zijn identiteit en wat daar achter ligt beter over te brengen.

Vooral de combinatie van topklinische zorg en social media vindt het MCL interessant om te onderzoeken. Daarom is het ziekenhuis op 22 maart 2017 een onderzoek gestart naar de wensen van volgers en niet-volgers op Facebook, Twitter, LinkedIn en dergelijke. Het onderzoek wordt uitgevoerd door Sorsha van der Haak, vierdejaars communicatiestagiaire van het MCL. Zij zet hiervoor onder meer anonieme online enquêtes in.

Bekijk hier de videoboodschap van het MCL over haar onderzoek

###MCL###