Meander ziekenhuis breidt patiëntenapp uit met nieuws en games

4 september 2017
Nieuws
De Mijn Meander app is in mei 2015 geïntroduceerd om patiënten op een veilige manier toegang tot het patiëntenportaal Mijn Meander te geven. Via de app zijn persoonlijke gegevens in te zien, afspraken op de polikliniek te bekijken en in een aantal gevallen afspraken te maken, verzetten of af te zeggen. Ook is het op een aantal poliklinieken mogelijk via de app een vraag te stellen aan een arts of verpleegkundige. Hiervoor werd in 2016 eerst een beperkte pilot opgezet.

App belangrijke stap richting e-health

Met de introductie van de Mijn Meander app in 2015 wilde het Amersfoortse ziekenhuis een belangrijke stap zetten op het gebied van e-health, aldus het ziekenhuis bij de introductie. De app is gebruiksvriendelijk, op maat gemaakt voor mobiele apparaten en sluit aan op de belevingswereld van de consumenten van vandaag. Met de app biedt Meander een extra service, in aanvulling op het belangrijke persoonlijke contact met artsen en verpleegkundigen. Het Meander patiëntenportaal en de Mijn Meander app zijn ontwikkeld door Funatic.

De ‘Mijn Meander app’ helpt patiënten bij hun voorbereiding op een afspraak in het ziekenhuis. Met de app kunnen patiënten hun afspraken bij de meeste specialismen inzien en relevante folders lezen. In de loop van 2015 worden de mogelijkheden van de app uitgebreid. Dan wordt het mogelijk om afspraken te annuleren en te verzetten, nieuwe afspraken te maken en het persoonlijk dossier in te zien. Binnenkort kunnen patiënten het consult bij de arts terugzien op video. Ook wordt het mogelijk berichten te versturen en ontvangen van en naar Meander zorgverleners.  

Meander wil met de Mijn Meander app een bezoek aan het ziekenhuis zo laagdrempelig mogelijk maken. De app is in 2015 en opnieuw in 2016 uitgebreid, onder meer met de mogelijkheid een consult bij de arts terug te zien op video. Online afspraken beheren en behandelinformatie werden in 2016 toegevoegd.

Uitbreiding 'digital healing environment'

Meander zal het aanbod aan digitale diensten voor patiënten in de komende jaren steeds verder uitbreiden onder de noemer 'digital healing environment'. Zo werd in april 2016 de Meander Route app geïntroduceerd. Zo kunnen mensen eenvoudig een route binnen Meander Medisch Centrum in Amersfoort volgen of plannen.

De app is bedoeld voor patiënten en bezoekers die in voorbereiding op hun afspraak de route in het ziekenhuis alvast willen verkennen. Daarnaast is het een extra service voor patiënten en bezoekers om hun route te volgen als zij zich in het ziekenhuis bevinden. Bij minder valide patiënten en bezoekers wordt er rekening gehouden met trappen en andere obstakels. Het is de bedoeling om de route-app op termijn in de Mijn Meander app te integreren.