Philips heeft over het eerste kwartaal van dit jaar een omzet gerealiseerd van bijna 4,2 miljard euro. Dat betekent een stijging van 2 procent op jaarbasis. De nettowinst van het Eindhovense technologiebedrijf kwam uit op 162 miljoen euro, 38 miljoen meer dan in de eerste drie maanden van 2018.
Groei was er voor Philips in het voorbije kwartaal met name bij de divisie Personal Health, waar de omzet met 5 procent toenam naar bijna 1,3 miljard euro. Gebitsverzorgingsproducten waren binnen die divisie goed voor groei met dubbele cijfers, aldus een persbericht van het health-technologieconcern.
De omzet bij Diagnosis & Treatment steeg met 2 procent naar 1,7 miljard euro, een groei van 2 procent. De omzet bij de divisie Connected Care liet een daling zien (-1%) en kwam uit op een miljard euro.
CEO Frans van Houten sprak over een ‘redelijke start’ van het jaar. De topman verwacht dit jaar verdere groei waarbij wordt uitgegaan van een omzetgroei van 4-6 procent voor de periode 2017-2020.
Philips wist in het voorbije kwartaal een kostenbesparing van 38 miljoen euro op inkoop te realiseren. Tevens werd 75 bespaard op overhead en productiviteit.
‘Integrale benadering van zorg’
Philips heeft de afgelopen acht jaar een transitie doorgemaakt van elektronicaconcern tot health technology-aanbieder. Onder leiding van CEO Frans van Houten is deze transitie Philips-breed doorgevoerd.
De veranderingen bij Philips kunnen volgens Van Houten dienen als voorbeeld voor zorgorganisaties om te komen tot betere en duurzame zorg, zo vertelt hij in een interview met ICT&health.
Voor zo’n zorgtransitie vindt hij het onder meer noodzakelijk dat de uitkomsten van behandelingen voorop komen te staan. Van Houten bepleit dan ook een meer integrale benadering van zorg, waarbij zorgaanbod, financiering en beleid beter op elkaar afgestemd zijn.