Menselijke, persoonlijke aanpak voor Deloitte voorop bij digitalisering zorg

25 april 2024
AI
Nieuws

Een van de partners van ICT&health die tijdens de ICT&health World Conference presentaties verzorgt, is Deloitte. Deze organisatie speelt al jaren een actieve rol in het gezondheidsecosysteem en wil samen met andere partijen maatschappelijke oplossingen versterken en versnellen. Een recent voorbeeld is de samenwerking met diverse ziekenhuizen om de inzet van AI-toepassingen op te schalen: ReplicAId.

Met een toenemende vraag naar zorg rondom de patiënt, voortdurende digitale transformatie en de zoektocht naar nieuwe verdienmodellen bovenaan de agenda, moeten zorgaanbieders hun manier van werken opnieuw inrichten, zo is een belangrijke boodschap van Deloitte. Wij spraken in aanloop naar de conferentie met Deloitte-partner Marly Kiewik over de toegevoegde waarde van Deloitte op ons congres.

Diversiteit bezoekers

Kieiwik maakt meteen duidelijk dat de diversiteit van de congres-bezoekers een belangrijke reden is om nadrukkelijk aanwezig te zijn. “Op de conferentie komen verschillende mensen met verschillende perspectieven uit het zorgveld samen, waardoor ontwikkelingen in een zo breed mogelijk spectrum kunnen worden belicht.”

Eén van die ontwikkelingen, het kan bijna niet anders is AI. Met name generative AI is ‘hot’, maar ook al langer gebruikte toepassingen op gebieden zoals machine learning worden steeds meer ingezet. “We weten allemaal dat technologie, zoals AI, kan helpen om het werk in de zorg slimmer te organiseren”, stelt Kiewik. “Tegelijkertijd weten we ook dat werk voor veel van ons nog steeds draait om menselijke interactie. De meeste mensen werken niet puur met hun hoofd, maar vooral met hun hart.”

Juist daarom is het zo belangrijk dat technologie niet alleen gaat over productiviteit of efficiëntie, maar over hoe het werk fijner gemaakt kan worden voor zorgprofessionals, en de zorg fijner voor de patiënt of cliënt. “Vandaar ook onze missie “humanAIzing work”, stelt Kiewik. Over het belang van menselijke AI heeft zij in ICT&health editie 1, 2024, samen met Simon Vermeer (CIO van het Erasmus MC), een uitgebreid interview gegeven.

Betere mix mens en technologie

Maar ook technologiebreed benadrukt Kiewik het nut om op de ICT&health World Conferentie het contact te leggen met Deloitte. “Voor mensen die willen weten hoe meer persoonlijke aandacht voor de manier waarop technologie wordt geïntroduceerd leidt tot een betere mix tussen mens en technologie. En ik denk dat dat voor bijna iedereen zal gelden.”

Kiewik spreekt tot slot de hoop uit dat menselijke AI - en meer persoonlijke aandacht bij de inzet van AI - over een jaar of vijf normaal zal zijn geworden. “Zodat voor de patiënt en cliënt nog steeds persoonlijke aandacht en toegankelijke zorg voorop staat; en voor medewerkers meer gemak en plezier in het werk. Dat is waar we allemaal naar streven.”

Meer weten? Klik hier om je te registreren voor de sessie van Deloitte.