Nederlandse markt fitness-apps is nog beperkt

13 mei 2016
Nieuws
Dat blijkt uit een peiling van marktonderzoeksbureau Telecompaper. Voor activity, sports en outdoor zijn namen zoals RunKeeper, Nike, FitBit, Jawbone en Misfit wereldwijd bekende namen.  In Nederland is vooral RunKeeper populair onder sporters, zo blijkt uit het onderzoek. 12 procent van de Nederlanders heeft deze app op zijn smartphone geïnstalleerd. RunKeeper lijkt vooral populair bij gebruikers in de leeftijd van 20-39 jaar.

In het buitenland populaire fitness-apps zoals FitBit en Jawbone (ook merken voor sport-wearables) , zijn in Nederland zo goed als afwezig op de smartphone. Volgens Telecompaper heeft slechts 1 procent van de Nederlanders de FitBit-app op zijn smartphone. Voor Jawbone geldt een percentage van bijna 0 procent. Dat geldt ook voor Misfit.

Ook het aantal Nederlanders dat beschikt over een (sport) smartband, is laag. Dit lag volgens Telecompaper in februari 2016 op 3 procent, meer dan de helft lager dan in de EU4. Twee jaar geleden lag de intentie om een wearable aan te schaffen al laag, namelijk op twee procent.

Runkeeper populairste fitness-app

Volgens marktonderzoeksbureau Multiscope houdt de helft van de Nederlandse hardlopers zijn of haar hardloopactiviteiten bij via een wearable of een app op een smartphone. Van alle hardlopers heeft 35 procent een hardloop-app. Runkeeper is de populairste, 18 procent van de hardlopers maakt hier gebruik van. In maart stelde het marktonderzoeksbureau dat één op de drie Nederlanders een smart health-product of app gebruikt. Vooral apps zijn populair: 34 procent van de bevolking gebruikt ze om zijn eigen gezondheid of prestaties bij te houden.

Klacht over Runkeeper

De Noorse Consumentenbond dient overigens een klacht in bij de Autoriteit Persoonsgegevens over Runkeeper. Volgens Forbrukerrådet blijkt dat Runkeeper locatiegegevens doorverkoopt. Runkeeper volgt gebruikers voortdurend, ook als de app uitstaat, en verkoopt deze gegevens aan derde partijen. Aan wie, is onduidelijk, zo schrijft NOS.

Eerder dit jaar bleek al uit onderzoek van de Noorse bond naar 21 sport-apps dat veel ervan onduidelijk zijn over wat er met verzamelde gegevens gebeurt.