De Britse gezondheidsdienst NHS heeft bekend gemaakt 250 miljoen Britse pond, omgerekend zo’n 270 miljoen euro, te gaan investeren in kunstmatige intelligentie (AI) om de levens van patiënten te verbeteren. Onder de plannen krijgen vijf miljoen Britten toegang een gepersonaliseerd overzicht van hun gezondheid.
Het nieuwe laboratorium genaamd National Artificial Intelligence Lab wordt gehuisvest in NHSx, het onderdeel van de dienst dat zich bezighoudt met de digitalisering van gezondheidsdiensten. De NHS riep NHSx dit jaar in het leven en heeft vijf doelstellingen, namelijk het verlagen van de werkdruk, de verbeterde toegang tot gezondheidsdiensten, veilige toegang tot informatie, betere patiëntveiligheid en het gebruik van technologie om de productiviteit van de NHS te verhogen.
Onderzoek start rond 2021
In totaal komt er bijna 250 miljoen Britse pond beschikbaar voor het nieuwe AI-lab. Daarvan is 160 miljoen Britse pond afkomstig van bedrijven en liefdadigheidsinstellingen en de overige 79 miljoen Britse pond komt uit de kas van de overheid.
Het lab zal het geld gaan gebruiken voor onderzoek naar diagnose, preventie en behandeling van onder andere kanker, dementie en hartaandoeningen. Het onderzoek zal naar verwachting rond 2021 beginnen.
De NHS meldde bij de bekendmaking van het National Artificial Intelligence Lab dat vijf miljoen Britten de beschikking zullen krijgen over een gepersonaliseerd gezondheidsrapport dat is gebaseerd op hun DNA. Hiermee kunnen ziekten of aandoeningen worden opgespoord nog voordat deze zich manifesteren.
Prominente rol AI binnen NHS
De NHS stelde enkele jaren geleden al bij monde van zijn medisch directeur Bruce Keogh dat AI binnen enkele jaren betere diagnoses kunnen stellen dan artsen nu kunnen doen. Volgens Keogh zijn computers binnenkort in staat om bijvoorbeeld röntgenfoto’s en monsters van bloed en weefsel te kunnen analyseren die kunnen wijzen op ernstige ziekten zoals kanker.
Om die reden reserveert de NHS een groter deel van zijn budget van 120 miljard Britse pond voor AI, dat in staat moet zijn om de steeds groter wordende hoeveelheid aan medische data kunnen verwerken.
In 2017 startte de NHS met proeven met een medische AI-app ter vervanging van de NHS 111, een noodnummer waar patiënten buiten levensgevaar terecht kunnen voor medisch advies. De app werkt op basis van door patiënten ingevoerde data. Vervolgens wordt berekend of de patiënt in aanmerking komt voor acute hulp of niet.