De zorgsector leent zich bij uitstek voor het toepassen van kunstmatige intelligente (AI, artifical intelligence), onder andere vanwege de grote hoeveelheden data. Maar wat is AI nou eigenlijk en welke (ethische) vraagstukken roept het toepassen ervan op? Hier gaat kennisinstituut Nictiz op in met het rapport ‘Artificial intelligence in de zorg’: wat is AI, wat zijn toepassingen in de praktijk en welke vraagstukken roepen deze toepassingen op.
AI is geen nieuw concept, stelt Nictiz. Al decennialang wordt nagedacht over robots en computers die denken als mensen. De afgelopen jaren zijn AI-ontwikkelingen echter in een stoomversnelling geraakt. Zelfrijdende auto’s en gezichtsherkenning zijn bekende voorbeelden. De gezondheidszorg biedt echter ook een rijke voedingsbodem voor AI-methoden zoals machine learning en deep learning. [caption id="attachment_30821" align="alignnone" width="300"] Ontwikkeling AI: van narrow tot super.[/caption] Definities van AI zijn niet eenduidig beschreven en ook niet in één zin uit te leggen. Nick Bostrom, een Zweeds filosoof die verbonden is aan de Universiteit van Oxford, gebruikt een indeling in relatie tot menselijke intelligentie. Artifical narrow intelligenge; artifical general intelligence (te verwachten circa 2040); artifical super intelligence (rond 2060). In het laatste geval gaat het om AI die de menselijke intelligentie ver voorbij streeft.Gespecialiseerd in één toepassing
Vrijwel alle huidige AI-toepassingen vallen in de categorie Artificial Narrow Intelligence (zwakke AI). Deze categorie van is gespecialiseerd in één specifieke toepassing of toepassingsgebied. In de zorg gaat het dan onder meer om bijvoorbeeld vroege detectie van dementie, voorspellen van longkanker, voorspellen van de uitkomsten van een patiënt op de Intensive Care, detectie van afwijkende cellen bij pathologie en het herkennen van dermatologische afwijkingen. Deze toepassingen worden nog niet op grote schaal toegepast. De potentie is echter groot, meent Nictiz, omdat AI op dit niveau de kwaliteit van zorg verhoogt en tijdswinst oplevert voor de zorgverlener en de patiënt. De huidige AI-toepassingen in de zorg maken vrijwel allemaal gebruik van de machine learning. Een specifieke vorm van deze techniek is deep learning.- Machine Learning is een methode waarbij systemen automatisch leren en de opgedane te verbeteren zonder hiervoor uitdrukkelijk geprogrammeerd te zijn. Het systeem wordt gevoed met grote datasets (zoals beelden die al dan niet symptomen van een ziekte tonen) en kan deze kennis toepassen op nieuwe situaties. De nauwkeurigheid van het systeem verbetert naarmate het wordt blootgesteld aan meer gegevens.
- Deep Learning is een specifieke Machine Learning-aanpak, losjes gemodelleerd op de neurale structuur van het menselijk brein. Net als een neuraal netwerk gebruikt het verschillende abstractieniveaus om over de wereld te leren – vandaar de term ‘diep’ leren. Diepe leeralgoritmen zijn geschikt voor taken als spraak-, tekst- en beeldinterpretatie, en in het bijzonder (visuele) patroonherkenning.