Een digitaal informatiesysteem dat de patiënt centraal stelt en niet het medicijndoosje, dat is waar Sneeker apotheek It Noard sinds kort mee werkt. Het farmaceutisch zorgsysteem Apro van Promedico is eind augustus in gebruik genomen waarvan versie 1.1 eind oktober is opgeleverd.
Promedico, van oorsprong leverancier van huisartseninformatiesystemen, besloot in 2015 een systeem voor apotheken te ontwikkelen. De bestaande ICT-systemen waren volgens de aanbieder niet meegegroeid in de ontwikkeling van de rol van apotheker, waarin voorlichting, uitleg en welzijn- en gezondheidsaspecten centraal staan. Apro is daarom vanaf de grond volledig opgebouwd, aldus Martin Pruijsers van Promedico tegenover De Eerstelijns.“Dat betekent dat er veel ontwikkeltijd in ging zitten. Het voordeel is dat we het geheel naar eigen inzicht konden doen, in nauwe samenwerking met gebruikers waardoor het gebruik intuïtief is. What you see is what you need, veel is achter de schermen geautomatiseerd. Nu dit eenmaal staat kunnen we heel snel verbeteringen en koppelingen doorvoeren. Iedere twee maanden komen we met nieuwe functionaliteiten.”
Voordelen van nieuw informatiesysteem
Geert Struik van Apotheek It Noard en Apotheek Postma in Sneek ziet zichzelf vooral als verkenner met het nieuwe systeem. Hij stelt dat de overstap spannend was, maar dat het nieuwe systeem nu al veel voordelen oplevert. De laatste versie, Apro 1.1 is onlangs opgeleverd en bevat diverse nieuwe functies zoals proactief herhalen, gds, central/smartfilling en track & trace.Volgens Pruijsers van Promedico zijn veel oudere systemen gericht op het volgen van het medicijndoosje, waar Apro meer bedoeld is op het centraal stellen van de medicijngebruiker. Dat betekent dat het systeem een goed overzicht van de patiënt geeft en er voor zorgt dat distributie en declaratie van medicatie makkelijk verloopt, zo belooft Promedico. De logistiek loopt soepeler én papierloos. Receptbriefjes zijn voortaan verleden tijd.