Nieuwe CEO voor communicatie-platform ZorgDomein

2 oktober 2019
Zorgdomein-Portretten-Dick-Gorris
Privacy
Nieuws

Balestra richtte 20 jaar geleden het platform ZorgDomein op en werd in 2006 CEO. In eerste instantie maakte het platform het mogelijk dat zorgverleners snel en eenvoudig digitaal naar elkaar kunnen verwijzen. In de loop der jaren is ZorgDomein een bredere groep aan zorgverleners gaan bedienen met meer mogelijkheden: onder andere digitale diagnostiek-aanvragen, meekijkconsulten, transfers, hulpmiddelenorders, uitvoeringsverzoeken, terugrapportages en zorgmessenger Patiëntoverleg. ZorgDomein wordt nu naar eigen zeggen gebruikt door ruim 60.000 zorgverleners die samen jaarlijks meer dan 14 miljoen digitale zorgtransacties verzorgen voor ruim zes miljoen Nederlanders.

Nieuwe fase ZorgDomein

De CEO-wisseling is volgens Zorgdomein de afgelopen jaren zorgvuldig voorbereid. Balestra zegt zelf hierover: “ZorgDomein gaat een nieuwe fase in, waarbij het platform fors uitbreidt naar alle onderdelen van de zorg en de patiënt nadrukkelijker in beeld komt. Dat vraagt om nieuwe kennis, andere vaardigheden en nieuwe energie. De expertise van Dick Gorris is precies wat ZorgDomein momenteel nodig heeft: hij is strategisch ervaren, energiek en als CEO volledig toegewijd.”

Zelf gaat de oprichter, behalve aan het voorzitterschap van de RvC, meer tijd besteden aan twee andere passies. Balestra: “Ik investeer in zorg-gerelateerde startups, waar ik als mentor mijn ervaring deel met jonge ondernemers. Daarnaast ben ik de laatste jaren geïnteresseerd geraakt in duurzaamheidsprojecten. Zo startte ik recent samen met een groep investeerders een bedrijf dat schone energie brengt in afgelegen gebieden in Nepal. De impact die dit heeft op de lokale bevolking is enorm. Dat geeft voldoening.”

Directere invloed patiënten

“Vanuit de inhoud doorgroeien en ervoor zorgen dat de patiënt directer invloed krijgt op keuzes in de zorg”, aldus de nieuwe CEO Dick Gorris over zijn plannen met ZorgDomein. Drie jaar geleden kwam hij bij het bedrijf werken als commercieel en operationeel directeur. Daarvóór was hijdirectielid bij internationale e-commercebedrijven als eBay en Naspers.

“Het grote verschil met platforms in andere sectoren is dat het in de zorg niet alleen gaat om het binnenkrijgen van meer patiënten, maar om de juiste patiënten, wat soms ook betekent dat patiënten naar andere, goedkopere vormen van zorg worden geleid. ZorgDomein dient deze beide doelen te dienen. Dit zie ik als een belangrijke opdracht.”

De rol van de patiënt wordt daarin steeds belangrijker. Gorris: “Op dit moment loont het nog onvoldoende om beter te zijn in de zorg. Ik ben ervan overtuigd dat innovatie pas echt versnelt als er meer transparantie komt in de service en kwaliteit van zorg en patiënten directer zelf keuzes kunnen maken; als ze gaan stemmen met de voeten. Dat vraagt om verdere invulling van ons platform, waarin we volop gaan investeren.”