Nieuwe VR-toepassing voor mensen met sociale fobie

25 oktober 2016
Nieuws
Circa één miljoen Nederlanders hebben te maken met de een of andere angststoornis, zoals pleinvrees of angst voor een dokter. Naar verwachting stijgt het aantal Nederlanders dat last heeft van zo’n stoornis met 20 procent in de komende jaren. De zorgkosten stijgen mee en bedragen momenteel al rond de 600 miljoen euro per jaar.

VR tegen angststoornis of trauma

Reden genoeg voor een groeiend aantal onderzoekers en zorgaanbieders om VR of AR (augmented reality) in te zetten in de behandeling van mensen die lijden aan een angststoornis of een trauma hebben opgelopen zoals PTSS. Zo promoveerde Marieke van Meggelen in augustus bij de afdeling Klinische Psychologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en richt zich op de effectiviteit van computergestuurde PTSS-behandeling in de praktijk.

Eerder in oktober kwam VR-ontwikkelaar Coolminds met een vergelijkbaar concept voor mensen met een fobie: VR-platform Vrendle.  Verder passen zeven GGZ-instellingen VR toe bij de behandeling van kinderen en jongeren met een angststoornis.

Angst voor terugbrengen broek

Aan de TU Delft onderzoekt universitair docent Willem-Paul Brinkman van de TU Delft volgens de NOS samen met de UvA nu of patiënten met sociale fobieën baat kunnen hebben bij virtualrealitytrainingen. "Mensen worden in deze behandeling blootgesteld aan situaties waar ze bang voor zijn", aldus Brinkman. "Bijvoorbeeld het terugbrengen van een broek naar een winkel. Voor mensen met een angststoornis is dat eng." Het voordeel is dat de training ook in een vertrouwde thuissituatie kan plaatsvinden.

Ook mensen die last hebben van hoogtevrees kunnen volgens Brinkman baat hebben bij een VR-training. Ze worden dan virtueel meegenomen naar de top van een wolkenkrabber, om daar op een hoogte van veertig of vijftig verdiepingen op een plank moeten lopen. Daardoor kunnen patiënten geleidelijk wennen aan de situatie en leren dat waar zij bang voor zijn, eigenlijk niet zo eng is. "Het voordeel van virtual reality is daarbij dat je ervaringen kunt nabootsen die in de echte wereld moeilijker zijn na te bootsen."