Het Nijmeegse Canisius Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ) is naar eigen zeggen met succes overgestapt op het elektronisch patiëntendossier (EPD) van HiX. Het CWZ had de overstap in januari aangekondigd, na het sluiten van een overeenkomst met de Nederlandse softwareleverancier. De komende weken wordt meer tijd per patiënt ingepland om medewerkers te laten wennen aan het gebruik van het nieuwe EPD.
Alle gegevens die nodig zijn in de zorg voor patiënten worden voortaan digitaal geregistreerd en beheerd. De actuele gegevens zijn op ieder moment en op elke plek in het CWZ ziekenhuis en in de poliklinieken Jonkerbosch, Waalsprong en Druten beschikbaar. Alleen zorgmedewerkers die een patiënt behandelen, hebben toegang tot de beveiligde gegevens.De afgelopen maanden zijn steeds meer ziekenhuizen op een nieuw EPD overgestapt, al dan niet in combinatie met een (vernieuwd) patiënten portaal. Daaronder het Erasmus MC (juni 2017), vijf ziekenhuizen in Coöperatie Zorg op Zuid (oktober), Het St. Anthoniusziekenhuis (ook oktober), het Maxima Medisch Centrum (november) en het UMCG (begin december). Verder liet het Utrechtse Diakonessenhuis vorige week weten dat het zorgverleners en patiënten tegelijkertijd digitaal inzage geeft in alle medische uitslagen.
Patiëntenportaal in gebruik
Ook het CWZ heeft niet alleen het EPD, maar ook andere voorzieningen in gebruik heeft genomen. Voor patiënten is er het patiëntenportaal ‘Mijn CWZ’. Wie dat wil, kan thuis via een beveiligde verbinding onderdelen van het eigen medisch dossier inzien. Ook gemaakte afspraken en een medicijnoverzicht staan in het dossier. In de loop van januari gaat het ziekenhuis patiënten actief wijzen op het patiëntenportaal.Wie een afspraak heeft in de polikliniek kan zich vanaf nu digitaal aanmelden bij een van de aanmeldzuilen die bij de meldpunten staan. Op www.cwz.nl/meldpunt staat beschreven hoe het precies werkt. Ouderwets aanmelden bij een medewerker bij een van de meldpunten kan ook nog steeds.
Om ervoor te zorgen dat patiënten zo min mogelijk hinder ondervinden van de overgang op het EPD is er in de komende weken meer tijd ingepland per patiënt. Zo kunnen medewerkers wennen aan het nieuwe systeem. Dit kan langere wachttijden aan de telefoon betekenen. Dat een implementatie niet altijd zonder slag of stoot gaat heeft het het St Antoniusziekenhuis in oktober ondervonden. Langer dan verwacht hadden zij te maken met medewerkers die moesten wennen aan het nieuwe EPD, met oplopende telefonische wachttijden tot gevolg. Het CWZ begon in oktober met het opleiden en trainen van zo’n 2800 CWZ'ers die met het EPD gaan werken.
Digitale stap voorwaarts
CWZ-bestuurder Gosse van der Veen laat weten blij te zijn met de succesvolle overstap op het elektronisch patiëntendossier, na een intensieve voorbereidingstijd. Hij noemt de komst van het EPD een enorme digitale stap voorwaarts.“Onze artsen en verpleegkundigen hebben alle informatie op het moment en de plek dat ze die nodig hebben. Bovendien kunnen ook samenwerkingspartners als huisartsen nu sneller en beter bij de informatie die voor hen belangrijk is. Zo kunnen zij snel gegevens uitwisselen en overleggen. Dit draagt bij aan een vlotte overgang tussen CWZ en vervolgzorg.”