Nokia heeft de handdoek in de ring gegooid en gaat zijn activiteiten op het gebied van digitale gezondheid verkopen. De Finse leverancier gaat zich focussen op B2B-producten en -diensten en licentieactiviteiten. Daar past de consumentendivisie met producten zoals slimme weegschalen en thermometers niet langer bij. Overigens vallen er ook zakelijke producten en diensten onder de healthcare-activiteiten van Nokia.
Afgelopen februari maakte Nokia al bekend dat het bezig was met een strategische heroriëntatie. Toen liet de onderneming weten nog tevreden te zijn over de healthcare-divisie. Nu is het besluit gevallen om exclusieve verkooponderhandelingen te beginnen met Eric Carreel. Die is medeoprichter van de healthcare startup Withings die Nokia twee jaar geleden voor 170 miljoen euro kocht om meer te doen op het gebied van digitale gezondheid. Withings werd na de overname in 2016 geïntegreerd met de Nokia Technologies-activiteiten. Sindsdien heeft Nokia diverse health-producten uitgebracht, zoals smartwatches, terwijl het in 2017 ook overging tot het ombouwen van Withings-producten naar het Nokia-merk (Nokia Health Mate). Daaronder viel ook een patient care-platform dat gebruikt kon worden om meer inzicht te krijgen in de gezondheid van gebruikers. De bijbehorende app biedt datageschiedenis, gepersonaliseerd advies en coachingprogramma’s, waaronder een die zich specifiek richt op slaap. In januari werd het portfolio dan ook uitgebreid met slaapsensors. Nokia Sleep is een via WiFi aangesloten matje dat onder het matras wordt gelegd. Het biedt inzicht in de slaappatronen van de gebruiker.