Online keuzehulp hartklepvervanging groot succes bij HagaZiekenhuis

19 augustus 2019
HagaZiekenhuis-1
Patiënt
Nieuws

Met de keuzehulp hartklepvervanging komen patiënten beter beslagen ten ijs. Hiermee krijgen zij duidelijke informatie over hun aandoening en over de voor- en nadelen van de verschillende hartkleppen. Vóór het gesprek met de chirurg zijn zij precies op de hoogte van de mogelijkheden en hebben zij vaak al een idee wat voor hartklep zij willen.

"Hierdoor voer ik met patiënten heel andere gesprekken op de preoperatieve poli", zegt cardiochirug Gerard Hoohenkerk. "Patiënten hebben alle informatie al en zijn al in gedachten bezig geweest met hun operatie. Hierdoor gaan de gesprekken veel meer de diepte in. Het opent vaak deuren naar andere facetten van de operatie die mensen anders niet snel zouden benoemen. Het is ook aangetoond dat hoe beter een patiënt is voorbereid op de operatie, hoe beter de uitkomst van de operatie is. De revalidatie verloopt soepeler en in 9 van de 10 gevallen ook sneller. Daar is zowel de patiënt als de behandelaar heel blij mee."

Mechanisch vs. biologisch

Tachtig tot negentig patiënten per jaar krijgen in het HagaZiekenhuis een nieuwe aortahartklep via een openhartoperatie. Zij kunnen kiezen tussen een mechanische hartklep (van kunststof en metaal) en een biologische hartklep (van een dier). Beide hebben voor- en nadelen. Een mechanische hartklep gaat langer mee, maar dan moeten patiënten wel leren leven met het tikkende geluid dat deze hartklep maakt en de rest van hun leven bloedverdunners blijven gebruiken. Een biologische hartklep heeft deze nadelen niet, maar gaat korter mee. Hierdoor is een heroperatie op termijn soms noodzakelijk.

Online keuzehulp steeds vaker ingezet

Onlangs meldde ook het Nijmeegse CWZ ziekenhuis dat Het inzetten van een digitale keuzehulp de patiënten van de afdeling urologie van het Nijmeegse CWZ ziekenhuis veel heeft opgeleverd. Voorheen maakte de afdeling Urologie gebruik van een keuzehulp in de vorm van een boekje, waarin de verpleegkundigen aankruisten wat voor de patiënt van toepassing was. De digitale keuzehulp zorgt ervoor dat patiënten onbevooroordeeld alle informatie op een rij kunnen zetten, zonder gestuurd te worden door een zorgprofessional.

Digitale keuzehulp of beslisondersteuning wordt in steeds meer ziekenhuizen toegepast. Augustus 2018 maakte het Dijklander ziekenhuis bekend voortaan een online keuzehulp aan te bieden voor patiënten met galstenen of liesbreuk. Verder is digitale beslisondersteuning één van de twee trajecten die de door de Patiëntenfederatie aangevoerde Vliegwielcoalitie ondersteund wordt voor opschaling.