Er is een nieuwe, volgens onderzoeksinstituut Nivel unieke online feedbacktraining voor COM-MA die apotheekteams trainen in patiëntgericht communiceren. Apothekersassistenten kunnen met de nieuwe training ‘Communicatie advies op maat voor de apotheek’ patiëntgerichte communicatievaardigheden verbeteren en zo patiënten beter ondersteunen bij het gebruik van hun geneesmiddelen.
COM-MA is een online feedbacktraining voor patiëntgerichte communicatie en maakt onder meer gebruik van video-opnames van de eigen baliegesprekken, zelfreflectie en persoonlijke feedback. De training is getest in drie poliklinische apotheken met in totaal 32 apothekersassistenten. Hij is volgens het Nivel ook geschikt voor de openbare apotheek. Er wordt gebruik gemaakt van een beveiligde portal.Volledige online training
De training kan individueel gevolgd worden, of naar wens op maat gemaakt worden voor het hele apotheekteam, dus zowel de apothekersassistenten als de apotheker. Het unieke aan COM-MA is dat het een volledig online feedbacktraining is, die op elk moment toegankelijk is. De training blijkt goed uitvoerbaar in de praktijk en wordt positief beoordeeld door het apotheekteam. Tijdens de training worden per apotheekteamlid vijf baliegesprekken gefilmd. De trainer observeert de gesprekken op aspecten van patiëntgerichte communicatie die patiënten en apothekersassistenten belangrijk vinden in het baliegesprek, zoals:- Of het apotheekteamlid aansluit bij de informatiebehoefte van de patiënt.
- Of hij/zij aandachtig luistert.
- Zorgen of andere (negatieve) opvattingen van de patiënt over de medicatie signaleert en bespreekt.
- De patiënt de ruimte geeft voor het uiten van zorgen of twijfels.