Ontsluiten huisartsinformatie via OPEN ligt op koers

di 12 maart 2019 - 08:08
patient listening intently to a male doctor explaining patient s
Gegevensuitwisseling
Nieuws

Het team van digitaliseringsprogramma OPEN heeft er alle vertrouwen in dat de mijlpalen voor standaard gegevensuitwisseling gehaald worden. OPEN, onderdeel van de stimuleringsregelingen voor versnelde digitalisering van informatie-uitwisseling, moet er voor zorgen dat vanaf de zomer van 2020 alle Nederlanders eenvoudig hun medische gegevens via de huisarts kunnen inzien en beheren.

Ontsluiting van huisartsinformatie via OPEN is een initiatief van eerstelijns brancheorganisatie InEen en huisartsenorganisaties LHV en NHG. Het werd in maart van 2018 gelanceerd en maakt volgens InEen deel uit van de VIPP-familie: de Versnellingsprogramma’s voor Informatie-uitwisseling tussen Patiënt en Professional die financieel ondersteund worden door het ministerie van VWS. Voor de langdurige en thuiszorg (InZicht) en de geestelijke gezondheidszorg (VIPP-ggz) zijn dergelijke stimuleringsregelingen in ontwikkeling.

Nauwe samenwerking

Het organiseren van inzage in huisartseninformatiesystemen (HIS) is vrij complex, stelt InEen. Er zijn zo’n honderd regio’s bij betrokken, met elk minimaal 100.000 inwoners. Er wordt daarom nauw samengewerkt met HIS-leveranciers, zorgverleners en patiënten en met organisaties als MedMij en Pharos. Dit kwartaal nog gaan de aanmeldingsprocedures beginnen voor regionale coalities die deel willen nemen aan OPEN.

Bart Brandenburg, programmamanager OPEN, benadrukt tegenover InEen dat het programmateam geen concessies doet, omdat het van toegevoegde waarde moet zijn voor patiënten én eerstelijns-zorgverleners. Dat betekent volgens hem maatwerk, mét voldoende schaalgrootte, wat weer inhoudt dat huisartsen en andere eerstelijnszorgverleners gevraagd wordt om regionale coalities te vormen.

Keuzemodules OPEN

Het betekent verder dat een regio, naast de verplichte basismodule, voor twee specifieke keuzemodules kan kiezen. “Onze ondersteuning daarbij is praktisch ingezet: de ICT-aanpassingen worden door middel van overeenkomsten met leveranciers en gebruikers geregeld. We helpen bij een nulmeting per regio, ondersteunen bij de implementatie en deskundigheidsbevordering en leveren communicatiematerialen aan voor zowel de patiënten als de zorgprofessionals.”

De subsidiegelden in het kader van OPEN worden door het programmateam op diverse vlakken ingezet. 9 procent is voor de uitvoering van het programma zelf, 12 procent gaat naar het financieren van de benodigde ICT-aanpassingen terwijl nog eens 15 procent voor de regionale coalities geoormerkt is. 64 procent wordt ingezet voor ondersteuning van zorgverleners in de praktijken zelf.

Online inzage huisartsinformatie

Een prioriteit is voor OPEN de ontwikkeling een betrouwbare en veilige online inzage van de medische gegevens, vertelt Mariëtte Willems, huisarts en programmamedewerker ICT. “Daarin gaan we uit van de MedMij-informatiestandaarden. Maar we willen méér bieden dan inzage in het huisartsen-EPD. Online afspraken maken, een herhaalrecept aanvragen en een e-consult houden, moet ook tot de mogelijkheden gaan behoren

Een derde wens van huisartsen richting de ontwikkelaars betreft volgens Willems de mogelijkheid om (actuele) gegevens van de patiënt zelf op gestandaardiseerde wijze binnen de online gezondheidsomgeving (PGO) te kunnen uploaden. “Denk bijvoorbeeld aan glucosewaarden van een diabetespatiënt of de antwoorden op een vragenlijst.”

Toegankelijkheid

Daarnaast krijgen ICT-leveranciers de mogelijkheid om via taalambassadeurs de eerste versies te testen van portalen om een HIS te ontsluiten. Dat is iets waar Pharos zich als OPEN-partner mee bezighoudt voor de circa 2,5 miljoen laaggeletterde Nederlanders. Nog eens één op de drie Nederlanders zou moeite hebben om de informatie van een dokter te begrijpen. Pharos-experts checken communicatie-uitingen op begrijpelijke taal en toegankelijk design.