Ontwikkelkosten mobile health apps zullen fors gaan stijgen – onderzoek

29 maart 2018
mHealthApps
Onderzoek
Nieuws

De gemiddelde kosten voor de ontwikkeling van mobiele health apps liggen in Amerika op zo’n 425.000 dollar. De komende jaren zullen de kosten alleen nog maar toenemen door de opkomst van AI en machine learning, zo blijkt uit nieuw onderzoek door Research2Guidance onder 2.400 ontwikkelaars.

Uit het onderzoek komt naar voren dat 47 procent van de totale ontwikkelkosten in Amerika opgaan aan de inzet van externe partijen zoals freelancers en pr- en marketingbureaus. Volgens de onderzoekers is de verhouding tussen de kosten voor externe partijen scheef afgezet tegen het totale ontwikkelbudget: 36 procent van de ontwikkelaars gaf aan minder dan 25.000 dollar extern te besteden terwijl 12 procent hier een half miljoen dollar of meer aan spendeerde. Omgekeerd gaf 36 procent van de ontwikkelaars minder dan 25.000 dollar uit aan de ontwikkeling van zijn app en 12 procent gaf hier meer dan een half miljoen dollar aan uit. Vooral de laatste groep heeft de meeste kans op succes. Elf procent van de ontwikkelaars, vaak die met de gemiddeld hoogste ontwikkelkosten, behalen jaarlijks een omzet van een miljoen dollar of meer. Ruim een derde (36%) verdient per jaar minder dan 10.000 dollar op.

4 procent health apps boven 1 miljoen downloads

Volgens het Amerikaanse onderzoek bevinden de grootverdieners zich hoofdzakelijk in Noord-Amerika en hebben ontwikkelaars in deze regio vaak een bovengemiddeld hoog technisch niveau, een groter bereik en hogere budgetten. De verwachting is dat de ontwikkelkosten de komende jaren flink zullen stijgen naarmate consumenten kritischer gaan kijken naar de toegevoegde waarde, de functionaliteiten en de betrouwbaarheid en veiligheid van de app. Daarnaast zullen de kosten stijgen door de integratie van AI en machine learning. Momenteel haalt 35 procent van de mobile health app ontwikkelaars zijn omzet uit licenties en 26 procent verdient zijn geld met de verkoop van diensten. App ontwikkeling voor derde partijen geldt als omzetbron voor een kwart van de ontwikkelaars en 24 procent haalt omzet uit sponsorship deals. De studie laat tevens zien dat slechts 4 procent van de aangeboden mobile health apps jaarlijks de grens van een miljoen downloads overstijgt en 55 procent komt niet boven de 5.000 downloads.