Goedemorgen vanuit Orlando, waar het grootste congres voor IT in de zorg georganiseerd wordt: HIMSS19. De eerste dag bevestigt al dat technologie niet meer te stoppen is, ook niet in de zorg.
Sterker nog, de inzet van de zorgsector en de daaruit volgende ontwikkeling is ongekend. Die nieuwe technologische mogelijkheden hebben zodanig impact dat alle partijen betrokken in de zorg hun rol opnieuw lijken te gaan (moeten) uitvinden.
Meer concreet, het is opvallend hoe men denkt over samenwerking, het delen van en openstaan voor de platformgedachte waarin waardecreatie voor iedereen op de voorgrond staat.
Fluïde uitwisseling zorggegevens
Als we vanaf nu écht kwaliteit willen leveren, dan zit er maar één ding op en dat is het opheffen van de datasilo’s. Kortom het inzetten op fluïde uitwisseling van zorggegevens.
Wat betekent dit voor een dokter? We kunnen niet meer alles alleen doen. Wat dan wel? We moeten nu onze nieuwe rol oppakken in een sector waarbij er twee eindgebruikers zijn: de patiënt - of liever gezegd de mondige burger - en de zorgprofessional. Als wij daarop in gaan zetten, is er goed nieuws!
Technologie werkt voor ons
Dus zorgverleners in opleiding die van plan waren om de zorgsector te verlaten, na het lezen over de hoge burn-out getallen onder ons, doe het niet! Wij kunnen de technologie namelijk voor ons laten werken in plaats van omgekeerd! Zo kunnen we meer ruimte en tijd krijgen voor het menselijke contact, maar bovendien meer over- én inzicht!
Kortom, zorg is het mooiste vakgebied de komende jaren: daar gebeurt het!