Opvragen digitaal medisch dossier kind lastig volgens Consumentenbond

24 januari 2018
ICTH-kind-op-bank-1
Medicatie
Nieuws

Het opvragen van medisch dossiers van kinderen bij een consultatiebureau of GGD is niet eenvoudig, zo blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond. Een derde van de aanvragers lukte het helemaal niet om een kopie te krijgen van het dossier.

In het kader van de steekproef vroegen 22 ouders het dossier op van hun kind en 4 volwassenen vroegen het dossier op van hun jeugdjaren. Negen van de 26 aanvragers lukte het ondanks herhaalde verzoeken niet om een kopie te krijgen. Zeven van de 17 aanvragers die wel het opgevraagde dossier ontvingen, moesten langer dan de maximale termijn van 4 weken wachten op hun kopie. In het ‘Digitale Dossier Jeugdgezondheidszorg’ staat medische informatie over gezondheid en ontwikkeling van elk kind. De Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst biedt patiënten recht op inzage en een kopie van dit dossier. Niet alle zorgverleners waren hiervan op de hoogte. De aanvraagprocedure is evenmin voor alle zorgverleners duidelijk. Vier deelnemers aan de steekproef moesten, ten onrechte, eerst een afspraak met de jeugdarts inplannen voordat zij hun dossier meekregen.

Dossiers vaak niet compleet

Het blijkt niet alleen lastig om dossiers in handen te krijgen, ze zijn ook niet altijd compleet. In vier van de 17 ontvangen dossiers bleken fouten te zitten of ontbraken belangrijke gegevens: 2 keer miste er informatie over een allergie, 1 keer over astma en in 1 dossier stonden inentingen niet goed genoteerd. Volgens Bart Combée, directeur Consumentenbond bleek bij eerdere steekproeven in 2014 en in 2016 al dat huisartsen respectievelijk ziekenhuizen hoge drempels opwerpen als patiënten hun medisch dossier opvragen. “Nu blijkt weer dat het moeilijk is om inzage te krijgen in het kinddossier. Dit is bizar en wij zullen er dan ook bij de beroepsorganisaties op aandringen dat zij hun achterban in beweging zetten om dit te verbeteren.

Zorgen over privacy, beveiliging

De consumentenbond voert vaker onderzoek uit naar de digitale toegankelijkheid van medische informatie, de beveiliging en mate van privacy van medische apps en websites. Zo bleek herhaaldelijk (onder meer afgelopen september) dat gezondheidswebsites commerciële cookies zonder toestemming van de bezoekers plaatsen, terwijl websites met informatie over ziekten en verslavingen massaal de wet zouden overtreden volgens een steekproef uit juli 2017. Websites met medische zelftesten bleken in januari 2017 slecht beveiligd te zijn.