Patiënt heeft behoefte aan een patiëntportaal

18 augustus 2017
Nieuws
Bij gebruik van een patiëntportaal gaat het om de behoefte voor een aantal functionaliteiten. Patiënten willen inzicht in: laboratoriumuitslagen (91%), het medicatieoverzicht bekijken (86%), afspraken kunnen maken/bekijken (80%) en een mogelijkheden hebben voor een online consult met de specialist (78%). Deze functionaliteiten zijn niet altijd even goed aanwezig in de huidig gebruikte portalen.

Patiënten geven aan dat de gegevens niet altijd even compleet zijn, dat het niet mogelijk is om zelf informatie aan de portalen toe te voegen of interactie te hebben met de specialist. Dat uitslagen niet altijd snel genoeg beschikbaar worden gesteld, en dat het taalgebruik soms te complex is. Er zijn daarbij nog altijd veel verschillen tussen de ziekenhuizen. Directeur van Patiëntenfederatie Dianda Veldman ziet veel ruimte voor verbetering: “Wij zien dat meer dan 50% van alle ziekenhuizen nog geen portaal heeft. Dat moet veranderen.”

Onderzoek gebaseerd op meldacties

Het onderzoek is gebaseerd op actuele resultaten uit een meldactie met twee verschillende groepen patiënten. Een groep met ervaring met patiëntportalen (n= 650) een andere groep heeft nog geen patiëntportaal gebruikt (n=2.241). Het percentage vrouwen lag hoger in de groep die gebruik had gemaakt van een portaal. De gebruik makers waren vaker hoogopgeleid, en de gemiddelde leeftijd lag in de gebruikersgroep wat lager. Binnen de groep die ervaring had met een portaal vond 77% het zeer belangrijk om over een portaal te kunnen beschikken. Dat geldt tevens voor 56% van de groep patiënten zonder enige ervaring met portalen. Doordat ziekenhuizen dergelijke diensten nog niet aanbieden, maakt slechts 22% van de patiënten daadwerkelijk gebruik van een portaal.

""

Aanbevelingen

De Patiëntenfederatie doet een aantal aanbevelingen op basis van het onderzoek. De behoefte voor portalen is groot, toch biedt meer dan 50% van de ziekenhuizen nog geen portaal aan. Tevens zouden artsen meer betrokken kunnen zijn. De Patiëntenfederatie dringt erop aan dat alle ziekenhuizen starten met het ontwikkelen van patiëntportalen, zodat de patiënt meer digitale inzage heeft in de gegevens. Het is volgens de federatie belangrijk om patiënten tijdens het proces te betrekken bij de ontwikkeling en implementatie van een portaal.

Voorbeelden

Er zijn al een aantal portalen die goed worden gewaardeerd. Ziekenhuizen zouden kunnen leren van deze voorbeelden. Belangrijk daarbij is dat de uitslagen snel in het Portaal worden geplaatst. Begrijpelijk taalgebruik is tot slot belangrijk. ‘Hou het simpel’, adviseert de Patiëntenfederatie! Het gaat volgens de Patiëntenfederatie wel de goede kant op. “In bijgeleverde Infographic staan de adviezen om een stap in de goede richting te zetten. De patiënt heeft er uiteindelijk baat bij!”

Lees hier het volledige rapport meldactie ‘Patiëntportalen van ziekenhuizen'.