Patient Journey App breekt internationaal door

18 augustus 2017
Nieuws
Interactive Studios is ontwikkelaar van websites en online software en levert voornamelijk producten voor de zorg. Een van deze producten is de Patient Journey App, voorheen Behandelpad. Met de app kunnen zorginstellingen haar patiënten en naasten op een effectieve wijze voorlichten over de stappen in de behandeling. 

De app komt voort uit een samenwerking tussen Interactive Studios en Kliniek ViaSana. Aanleiding was het feit dat patiënten vaak nauwelijks in staat zijn om de informatie over hun behandeling te begrijpen en in zich op te nemen, omdat het te veel informatie in een te korte tijd is.

Patient Journey App speelt hierop in door patiënten informatie aan te bieden op het moment dat deze relevant is, vertelt Thomas Timmers, directeur van Interactive Studios, aan Mobile Doctors. ‘Informatie over nuchter zijn voor de operatie is het meest relevant op de dag vóór de operatie bijvoorbeeld. Daarmee voorkom je dat een patiënt toch nog even snel een boterham eet in de ochtend, waardoor een operatie mogelijk niet kan doorgaan – hetgeen bij zowel patiënt als zorgprofessional leidt tot frustratie’,  aldus Timmers.

App breed ingezet in NL, buitenland

De app wordt ingezet binnen onder andere orthopedie, oncologie, oogheelkunde, MDL, KNO, cardiologie en plastische chirurgie, schrijft Mobile Doctors. Verder wordt de app al gebruikt in België, Frankrijk, Italië, Spanje, Finland, Duitsland, Engeland, Canada, Australië, Ierland en het Verenigd Koninkrijk. Begin augustus is hier de VS aan toegevoegd. Om de internationale expansie in goede banen te leiden is een tweede kantoor geopend in Amsterdam: Health Care Labs.

‘Het Verenigd Koninkrijk, waarvan we weten dat die gewoonlijk zo’n drie tot vijf jaar voorlopen op het gebied van zorginnovatie, was onze grootste referentiekader,’ stelt Timmer. ‘In november 2016 spraken we op de eHealth Convention met verschillende artsen en onderzoekers. Zij vertelden ons dat in het VK nog nergens iets soortgelijks in gebruik was.’

Vervolgens is aan een aantal Nederlandse zorgprofessionals gevraagd of zij het idee voor de app wilden voorleggen aan collega’s in het buitenland. De reacties die we toen kregen waren bizar. Iedereen begrijpt voor het uitspreken van de eerste zin al wat de app doet en waarom het eigenlijk te gek voor woorden is dat het er nog niet was. We hebben toen vrij snel de keuze gemaakt om de naam van de app te veranderen naar Patient Journey App, zodat wij de app ook buiten Nederland op de markt konden gaan brengen.’

Beter begrip over behandeling

Zorgprofessionals zouden volgens Timmer  enthousiast zijn en merken dat patiënten hun behandeling beter begrijpen en beter op de hoogte zijn van de stappen in de behandeling. ‘Bij bijna alle ziekenhuizen die de app gebruiken doen wij onderzoek naar wat patiënten er van vinden en we scoren bijna altijd tussen de acht en negen. Daarnaast staan zorginstellingen steeds meer open voor het idee om de app persoonlijk te maken.’