Patiëntenfederatie herziet waarderingssysteem ZorgkaartNederland

30 augustus 2018
Zorgkaartnederland
Data
Nieuws
De Patiëntenfederatie lanceerde ZorgkaartNederland in 2009. Inmiddels hebben ruim 609.000 mensen hun ervaring met de zorg op de site gedeeld. Verder zijn er 125.000 zorgaanbieders te vinden op de site, die elke maand door meer dan één miljoen mensen bezocht wordt. In 2017 noemde toenmalig minister Schippers van VWS de website als onderdeel van een plan om de helderheid van kwaliteit en kosten van zorg voor patiënten rigoureus te verbeteren. Tot nu toe telden alle waarderingen mee, ook die er vanaf de start van ZorgkaartNederland in 2009 op zijn geplaatst. In zo’n lange periode kan er echter veel veranderen bij zorgaanbieders, zoals de accommodatie. Van een kleine praktijk naar een groot, modern gezondheidscentrum, of van een oud ziekenhuis naar een nieuw pand. Ook de organisatie van de zorg is voortdurend in beweging. Er is veel meer samenwerking tussen zorgverleners gekomen, die bovendien veel meer zorg op maat bieden aan hun patiënten. Dit heeft zijn weerslag op de ervaringen van patiënten.

Kritische blik op score

Mede op verzoek van de zorgsector is de federatie daarom kritisch gaan kijken naar de manier waarop de score van zorgverleners en zorginstellingen op ZorgkaartNederland tot stand komt. Eerst is in kaart gebracht hoe andere vergelijkingssites in binnen- en buitenland omgaan met het meewegen van oudere waarderingen en welke termijn ze daarvoor hanteren. Dit doen slechts één op de vijf sites. In de nieuwe methode wordt het cijfer berekend over de afgelopen 4 jaar, inclusief de huidige lopende maand. Dit geeft een actueler beeld van de waardering van patiënten voor hun zorgverlener of zorginstelling dan nu nog het geval is. Na zorgvuldige analyse en onderzoek is besloten dat een periode van vier jaar het beste past bij ZorgkaartNederland. Met dit tijdsbestek moet er een goede balans zijn tussen historisch perspectief en betrouwbaarheid. Zo’n driekwart van de waarderingen op ZorgkaartNederland blijft meetellen.

Oude waarderingen blijven staan

De oudere waarderingen blijven wel te lezen, alleen komt er bij te staan dat het om een oudere waardering gaat. Ze tellen niet meer mee voor het gemiddelde cijfer van de zorgaanbieder, maar blijven deel uitmaken van het totaal aantal waarderingen. Per maand komen er ongeveer 11.000 waarderingen bij. Voor sommige zorgaanbieders kan de nieuwe berekening gevolgen hebben. Het cijfer kan hoger of lager zijn, of zij komen onder het minimale aantal waarderingen om een betrouwbaar beeld te geven van de zorg die wordt verleend. Uit onderzoek blijkt dat bij 9 waarderingen voor individuele zorgverleners en 30 waarderingen voor een zorginstelling een betrouwbaar beeld ontstaat van de te verwachten zorg. Staan er te weinig waarderingen, dan staat het cijfer in lichtgrijs afgebeeld. Zodra het aantal waarderingen op 9 resp. 30 staat, wordt de score (weer) in kleur getoond.

Betrouwbaar beeld

Voor zorginstellingen is het van belang om voortdurend nieuwe waarderingen op te halen bij hun patiënten of cliënten, zodat er continu een betrouwbaar beeld blijft bestaan. Waarderingen ophalen is mogelijk door er zelf actief naar te vragen. Dat kan mondeling, schriftelijk of per e-mail. Het blijkt dat als patiënten na hun bezoek aan de zorgverlener per mail een link krijgen naar het waarderingsformulier op ZorgkaartNederland, ongeveer een kwart een waardering invult. Ook de adviesraad van ZorgkaartNederland heeft actief meegedacht over het archiveringsbeleid. Hierin zitten vertegenwoordigers van ziekenhuizen, apothekers, huisartsen, medisch specialisten, fysiotherapeuten, tandartsen en de koepel van verpleeg- en verzorgingshuizen. De nieuwe aanpak past bij de ambities van ZorgkaartNederland om als grootste ervaringssite in de zorg te blijven innoveren.

Vernieuwde samenwerking voor ZorgkaartNederland

Enkele dagen geleden vernieuwden de Patiëntenfederatie en Zelfstandige Klinieken Nederland (ZKN) hun samenwerking op het gebied van helpen met zorgkeuzes via ZorgkaartNederland met twee jaar tot 2020. Het doel is om via de website beter inzicht te geven in patiëntervaringen in zelfstandige klinieken. Deze ervaringen moeten helpen bij het kiezen van een passende zorgverlener of -instelling. ZKN gaat ook in de Adviesraad van ZorgkaartNederland zitten.   Openingsmanifestatie van de e-healthweek 2019 Meer weten over hoe de zorg haar toekomst implementeert? Wilt u deze mede inrichten, er invloed op uitoefenen en/of de relevante innovaties ervaren? Bezoek dan op 21 januari 2019 de jaarlijkse ICT&health Openingsmanifestatie van de e-healthweek. Entreekaarten zijn na registratie gratis maar nu al beperkt beschikbaar! Dus wacht niet en meld u snel aan!