Patiëntportaal Amsterdam UMC toegankelijk via DigiD

vr 25 september 2020 - 08:03
AmsterdamUMC
Databeschikbaarheid
Nieuws

Het Amsterdam UMC biedt patiënten die gebruik willen maken van het patiëntenportaal Mijn Dossier nu ook de optie in te loggen met behulp van hun DigiD. Dit betekent dat patiënten die hun gegevens willen inzien daarvoor niet meer eerst naar de inschrijfbalie van het ziekenhuis of de poliklinieken hoeven te gaan. Het Amsterdam UMC is het eerste ziekenhuis die deze vorm van identificatie in gebruik neemt.

De DigiD optie is voortgekomen uit de wens om het voor patiënten makkelijker te maken om hun gegevens in Mijn Dossier te kunnen inzien. Tijdens de coronacrisis werd vanwege de contact beperkende maatregelen eerst een noodoplossing bedacht. Medewerkers van het ziekenhuis konden patiënten tijdelijk op afstand helpen bij het activeren van hun Mijn Dossier account in het patiëntportaal. Met de DigiD oplossing, met éénmalige ID-check, kunnen patiënten dat nu helemaal zelf doen.

Patiëntportaal toegang via DigiD-app

Alle patiëntengegevens worden in een beveiligde elektronische omgeving bewaard. Via het patiëntenportaal Mijn Dossier kunnen patiënten hun eigen informatie zelf bekijken, maar ook aanpassen. Denk aan het inzien van uitslagen of afspraken. Eventuele videoconsulten met een arts of verpleegkundige lopen ook via het patiëntenportaal.

“We maken het weer een stukje gemakkelijker voor onze patiënten. Voorheen kon je alleen toegang tot Mijn Dossier aanvragen bij de inschrijfbalie of de balie van de poliklinieken. Je moest eerst langskomen om je te legitimeren en kreeg vervolgens een activatiecode mee. Thuis moest je die code activeren en een gebruikersnaam en wachtwoord verzinnen. Best wel een gedoe. Dat hoeft nu niet meer", zegt Fidel Meerman, projectleider E-Health.

Patiënten die Mijn Dossier via de DigiD optie willen gebruiken moeten bij de activatie eerst een extra identiteitscontrole, de ID-check, doorlopen. Daarvoor moet de patiënt via de DigiD-app eenmalig een controle van paspoort, rijbewijs of identiteitskaart uitvoeren. “Die identiteitscontrole wordt steeds vaker gevraagd bij extra privacygevoelige gegevens, zoals informatie over iemands gezondheid. Wij zijn het eerste ziekenhuis die werkt met deze extra identiteitscontrole in de DigiD app", aldus Meerman.

Nieuwe patiënten

De komende periode zullen met name nieuwe patiënten aangespoord worden om het account voor de toegang tot het patiëntenportaal zelf, via de DigiD-app en ID-check, te activeren. “Wanneer nieuwe patiënten voordat ze naar het ziekenhuis komen toegang tot hun dossier hebben, dan kunnen ze alvast gegevens invullen, vragenlijsten beantwoorden en thuis hun afspraak voorbereiden. Dat scheelt tijd omdat ze dat dan niet meer bij de inschrijfbalie hoeven te doen. Daarnaast willen we graag dat nog meer patiënten Mijn Dossier gaan gebruiken, want onze zorgverleners houden steeds vaker videoconsulten. Dit videoconsult verloopt via de beveiligde verbinding van Mijn Dossier”, vertelt Evelien Kok, applicatiespecialist E-Health van Amsterdam UMC.