‘Philips en Siemens komen elkaar vaker tegen in healthtech’

1 februari 2016
operationroom
Nieuws
Dat schrijft althans NRC Q op basis van een eigen analyse van deze bedrijven. Op basis van omzet moet Philips (voorlopig) in Siemens Healthcare zijn meerdere erkennen, al wordt het verschil kleiner. In 2010 bijvoorbeeld draaide de healthcare-divisie van Philips een omzet van 8,6 miljard euro, bij Siemens Healthcare lag deze destijds op 12,4 miljard euro. Vijf jaar later lag de omzet van beide units op respectievelijk 9,2 miljard euro en opnieuw 12,4 miljard euro.

Philips nam vorig jaar de organisatie flink op de schop door de divisies Healthcare en Consumer Lifestyle samen te voegen. Met de nieuwe unit Philips Healthtech hoopt het Eindhovense bedrijf zich beter te kunnen profileren op de digitale zorgmarkt. Tevens sloot Philips op dit gebied een aantal samenwerkingsverbanden met onder meer Salesforce en het Radboudumc. Philips-topman Frans van Houten schatte de waarde van de markt voor health technology vorig nog op zo’n 140 miljard dollar.

Nauwe samenwerking met ziekenhuizen

Een flinke opportunity waarvan ook Siemens graag een deel wil pakken. Om succesvol te kunnen worden in healthtech, is samenwerking met ziekenhuizen en zorginstellingen van essentieel belang. Om die reden verstrekt Siemens samen met ABN Amro een krediet van 58 miljoen euro om de bouw van een ziekenhuis in Groningen mogelijk te maken.

De samenwerking tussen Siemens en de Ommelanden Ziekenhuis Groep gaat overigens verder dan alleen kredietverstrekking. Het Duitse concern zal de komende jaren tevens optreden als leverancier van medische apparatuur. Een unicum in Nederland, schrijft NRC Q, en volgens de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen een normale ontwikkeling. Ziekenhuizen zijn namelijk vrij in de keuze van hun partner, zegt ook Philips, dat zelf tot dusver geen geldlening verstrekte aan ziekenhuizen.