Philips op schema met realiseren ESG-doelen

di 1 maart 2022 - 09:45
Philips-ESG
Duurzaam
Nieuws

Philips ligt naar eigen zeggen op schema met het realiseren van ambities op het gebied van milieu, maatschappij en bestuur (environment, society, governance – ESG). Dat blijkt uit een update van de health technology-leverancier. Zo claimt de onderneming dat wereldwijd de levens van 1,7 miljard mensen verbeterd zijn door Philips' producten, diensten en oplossingen op het gebied van gezondheidszorg en persoonlijke gezondheid. 16 procent van de omzet is afkomstig uit circulaire inkomsten en de eigen activiteiten zijn koolstofneutraal.

De update van Philips op het gebied van milieu, maatschappij en bestuur is een integraal onderdeel van het Philips Jaarverslag 2021, dat afgelopen februari is gepubliceerd. Enkele kernpunten uit de update zijn:

Milieu

  • Circulaire inkomsten waren goed voor 16 procent van de omzet in 2021. Deze inkomsten werden aangejaagd door informatica en diensten in de gezondheidszorg om de uptime en het gebruik van medische apparatuur te verbeteren, systeem- en software-upgrades voor verbeterde functionaliteit en langere levensduur, hergebruik van gereviseerde onderdelen en systemen, evenals productverhuurmodellen en operationele leases.
  • Philips heeft de hoeveelheid afval die op haar locaties wordt geproduceerd verder verminderd, goed voor een afvalreductie van 29 procent in vergelijking met 2020. Van het geproduceerde afval werd 87 procent hergebruikt.
  • Philips stelt al CO2-neutraal te zijn met de eigen activiteiten. Het bedrijf verminderde zijn resterende locatiegebonden CO2-uitstoot in 2021 verder met 12 procent door zonnepanelen te installeren en gebouwen energiezuiniger te maken.
  • Philips voerde zijn duurzaamheidsprogramma voor leveranciers op met als doel dat ten minste 50 procent van zijn leveranciers (op basis van uitgaven) zich zouden committeren aan op wetenschap gebaseerde doelstellingen (SBT's) voor de vermindering van de CO₂-uitstoot tegen 2025. Dit heeft in potentie zevenmaal meer impact op de CO2-uitstoot dan de aanpak van de eigen activiteiten.
  • In 2021 deed Philips 28 procent van zijn aankopen bij leveranciers die zich hebben gecommitteerd aan wetenschappelijk onderbouwde CO2-reductiedoelen.

Maatschappij

  • Philips bereikte in 2021 1,7 miljard mensen met zijn producten en diensten, waarvan 167 miljoen in achtergestelde gemeenschappen (waaraan de Philips Foundation heeft bijgedragen). Dat brengt het bedrijf dichter bij zijn doel om in 2025 twee miljard levens per jaar te verbeteren, waaronder 300 miljoen achtergestelde gemeenschappen.
  • Als onderdeel van zijn ESG-verplichtingen streeft de onderneming ernaar om tegen 2025 het leven van één miljoen werknemers in zijn toeleveringsketen te verbeteren. Het aantal werknemers dat een positieve invloed had op leveranciers die deelnamen aan Philips' Supplier Sustainability Program, steeg tot ongeveer 430.000 in 2021.
  • Philips verhoogde zijn inzet voor genderdiversiteit in hogere leidinggevende posities tot 35 procent tegen eind 2025, van zijn oorspronkelijke inzet van 30 procent. In 2021 is het percentage vrouwen in hogere leidinggevende posities gestegen tot 28 procent.