Tijdens de Nederlandse Data Science Prijzen heeft Henk van Houten, Chief Technology Officer en Milan Petkovic, Department Head Data Science bij Philips, de Hendrik Lorentz Award voor uitzonderlijk innovatief ondernemerschap en wetenschappelijk onderzoek op het gebied van data science in ontvangst genomen.
De Hendrik Lorentz Prijs is bedoeld voor een organisatie die op een onderscheidende en innovatieve manier data science toepast. Philips wint de prijs als gevolg van zijn voortrekkersrol in de digitale transformatie van de gezondheidszorg door toepassing van data science en kunstmatige intelligentie.
Een van de innovaties waarmee Philips de jury wist te overtuigen is de SmartSleep. Een speciale hoofdband voor tijdens het slapen. Door middel van speciale pieptonen, hoorbaar gedurende een twintigste van een seconde, wordt de hersenactiviteit tijdens het slapen gesynchroniseerd. Hierdoor kan de gebruiker langer in een diepe slaap blijven.
SmartSleep: kwaliteit diepe slaap verbeteren
De SmartSleep is het resultaat van vele jaren onderzoek door Philips Research in Eindhoven. Het is de enige klinisch bewezen oplossing om de kwaliteit van diepe slaap te verbeteren. De SmartSleep is ontwikkeld voor mensen die ’s nachts niet genoeg slaap krijgen (7 uur per nacht). Dit geldt voor 40% van de mensen tussen de 25 en 50 jaar.
Uit een klinische, dubbelblinde, test blijkt dat 70% van de gebruikers na twee weken aangeeft zich minder moe te voelen. Bovendien scoren de deelnemers veel beter in tests van het geheugen en de motoriek.
700 miljoen voor R&D
Philips Research is met meer dan 1.200 professionals, met 50 verschillende nationaliteiten, een van de grootste particuliere onderzoeksorganisaties ter wereld, met laboratoria in Europa, Noord-Amerika, China, en India. Het hoofdkantoor van Philips Research in Eindhoven is het grootste onderzoekscentrum. Hier wordt ruim 700 miljoen euro, van het totale onderzoeksbudget van 1,76 miljard euro, geïnvesteerd in R&D.
Het afgelopen jaar zijn 1.617 nieuwe patenten aangevraagd, waarvan het overgrote deel gericht op ‘medische technologie’. De huidige portfolio Intellectueel Eigendom van Philips omvat 65.000 octrooien, 39.400 handelsmerken, en 61.300 vormgevingsrechten.
Transitie Philips
Philips maakte de afgelopen acht jaar een transitie door van elektronicaconcern tot health technology-aanbieder. Onder leiding van CEO Frans van Houten is deze transitie Philips-breed doorgevoerd. De veranderingen bij Philips kunnen volgens Van Houten dienen als voorbeeld voor zorgorganisaties om te komen tot betere en duurzame zorg, zo vertelde hij in een interview met ICT&health.