Online toegang via patiënten- en cliëntenportalen tot medische dossiers begint gemeengoed te worden. Zo kunnen patiënten van het Reinier de Graaf ziekenhuis in Delft voortaan online hun patiëntendossier inzien via het patiëntenportaal. Cliënten en familie van Woonzorgcentrum Nijenhaghen in Ommen kunnen sinds kort gebruik maken van het Verwantenportaal.
Patiënten van het Reinier de Graaf ziekenhuis kunnen via Mijn Reinier de Graaf sinds 22 mei hun medische uitslagen inzien. Daarnaast kunnen patiënten voor bepaalde afdelingen via het patiëntenportaal afspraken maken met hun arts en een medische vragenlijst invullen voorafgaand aan een afspraak in het ziekenhuis.
De komst van het patiëntenportaal maakt het mogelijk om patiënten meer regie te geven in hun eigen zorgproces en hen actiever te betrekken bij hun eigen behandeling, aldus het Reinier de Graaf. Het patiëntenportaal is alleen door de patiënt zelf te bekijken, via zijn of haar DigID.
Wens voor uitbreiding portaal
Het portaal is eerst uitgetest onder circa 70 proefpersonen. Zij geven onder meer aan dat het wenselijk zou zijn om de komende tijd de functionaliteiten van het portaal uit te breiden, zodat bijvoorbeeld een e-consult met elke arts tot de mogelijkheden behoort.
Het patiëntenportaal biedt ook voordelen voor patiënten die incidenteel het ziekenhuis bezoeken. Voor patiënten die een eerste afspraak hebben met een specialist staat informatie over behandelingen klaar en in sommige gevallen kunnen zij alvast een vragenlijst invullen. Zo gaan patiënten beter voorbereid hun behandeling in.
Verwantenportaal voor Nijenhaghen
Cliënten en familie van Woonzorgcentrum Nijenhaghen in Ommen kunnen sinds kort gebruik maken van het Verwantenportaal. De overige ouderenzorglocaties van de Saxenburgh Groep in Coevorden, Gramsbergen, Hardenberg en Ommen gingen hen voor.
Het Verwantenportaal is een veilige digitale omgeving, die het mogelijk maakt om vanuit huis inzage te krijgen in het zorgdossier van een cliënt. Het ondersteunt bij het behoud van zelfstandigheid van de cliënt en vergroot de betrokkenheid van verwanten bij de zorg voor hun naaste, aldus de Saxenburgh Groep. Het Verwantenportaal is altijd en overal te raadplegen. De aftrap was een jaar geleden in Woonzorgcentrum De Bekke in Hardenberg.
Portaal is extra informatiemiddel
“Het Verwantenportaal is beslist geen vervanger van het persoonlijke contact tussen zorg en familie, dat is en blijft heel belangrijk. Het is juist een extra informatiemiddel,” aldus een woordvoerder van de Saxenburgh Groep. “Wij merken dat het Verwantenportaal de relatie tussen formele en informele zorg versterkt.” Gebruikers geven volgens Saxenburgh aan dat het portaal de afstand verkleint tussen cliënten en hun familie. Verder levert het portaal meer inzicht in de cliënt en extra gesprekstof.
Behalve meer betrokkenheid bij de zorg, biedt het Verwantenportaal praktische voordelen. Zo scheelt het tijd ten opzichte van bellen. Ook kan familie het zorgleefplan, waarin afspraken staan over de zorgverlening, nu ook digitaal accorderen. Dat voorkomt een soms lange rit naar het zorgcentrum.
Meer weten over zinnige zorginnovaties én de implementatie? Honderden zorgprofessionals krijgen tijdens de ICT&health World Conference op 22 juni inzichten, antwoorden, handvatten en de beste voorbeelden. Wilt u ook aanwezig zijn? reserveer dan hier uw (voor de zorg gratis) toegangsticket! Want ook dit keer geldt, op is echt op.