Practice Fusion pushte verslavende medicijnen via EPD's

31 januari 2020
Pillen-potje
Medicatie
Nieuws

De Amerikaanse startup Practice Fusion met een cloudbased platform voor EPD's heeft artsen aangespoord om vaker zware en verslavende pijnstillers voor te schrijven. Voor het aanprijzen van die medicijnen zou de startup, toen deze nog zelfstandig opereerde, een overeenkomst gehad hebben met een grote leverancier van opioïde pijnstillers zoals Oxycontin, zo stelt justitie in de VS.

Volgens Reuters gaat het om Purdue Pharma, een bedrijf dat al eerder in opspraak kwam tijdens de crisis rondom het voorschrijven van verslavende medicijnen in de VS, maar justitie noemt geen namen.

Practice Fusion is inmiddels veroordeeld tot het betalen van boetes van in totaal 145 miljoen dollar. Practice Fusion leverde elektronische patiëntendossiers die met name veel gebruikt werden door onafhankelijke doktoren. De EPD's werden gehost op een cloudbased platform dat ondersteund werd met advertenties. Doktoren konden daardoor gratis gebruik maken van het EPD-systeem.

Reclame voor verslavende medicijnen

De overeenkomst met het farmaceutische bedrijf hield in dat doktoren via een pop-up min of meer subtiel aangezet zouden worden de betreffende pijnstillers van dat bedrijf voor te schrijven. Het pop-up venster verscheen in het EPD en betrof een vraag over de mate van pijn waaraan een patiënt leed. Via een pull-down menu konden vervolgens onder andere direct de betreffende opioïde pijnstillers voorgeschreven worden, aldus Datanews.

Bloomberg stelt dat de betreffende pop-up 'advertentie' tussen 2016 en 2019 zo'n 230 miljoen keer in een van de EPD's getoond is. Sinds 2016 gelden in de VS nieuwe regels voor het voorschrijven van zwaar verslavende pijnstillers. Daarbij werd ingezet op alternatieve vormen van pijnbestrijding en minder verslavende opioïden. Practice Fusion bleef haar praktijken, samen met het farmaceutische bedrijf, ook na het invoeren van die nieuwe richtlijnen haar praktijken voortzetten.

Lucratieve deal voor Practice Fusion

Uit documenten van de Amerikaanse rechtbank waar de zaak diende blijkt dat het farmaceutische bedrijf 1 miljoen dollar aan Pratice Fusion betaalde voor de pop-up's. Medewerkers van het farmaceutische bedrijf schatten dat de promotie het bedrijf bijna 3.000 nieuwe patiënten en tot 11,3 miljoen dollar extra omzet opgeleverd heeft.

Practice Fusion is veroordeeld tot het betalen van 26 miljoen dollar aan gerechtelijke boetes en 119 miljoen dollar voor het 'afkopen' van andere rechtszaken. Daarin wordt bepleit dat de software van het het bedrijf nog eens dertien promotie's voor andere farmaceutische bedrijven bevatte.

Practice Fusion werd in 2005 opgericht en is in 2018 voor 100 miljoen dollar overgenomen door Allscripts Healthcare Solutions Inc.