Radboudumc, CZ willen innovatie zorg sneller naar patiënt brengen

di 2 januari 2018 - 10:50
CZ-ehealth
Innovatie
Nieuws

Het Radboudumc en zorgverzekeraar CZ zijn in december 2017 begonnen met het implementeren van een strategische innovatie-alliantie. Het doel is om samen technologische innovaties te ontwikkelen en deze innovaties sneller toegankelijk te maken voor de patiënt.

Op 19 december werden de eerste twee innovatieve projecten gelanceerd, zo laten beide samenwerkingspartners weten:

  • De ontwikkeling van een e-healthprogramma met chatbots en artificial intelligence voor patiënten met hartfalen;
  • De ontwikkeling van een gepersonaliseerde keuzehulp voor de oudere patiënt met kanker en een op de patiënt toegespitst advies voor de arts, om zo gezamenlijke besluitvorming te verbeteren.

Technologie middel tot doel

Volgens Wim van der Meeren, bestuursvoorzitter CZ, gaat het bij innovaties veel te vaak eenzijdig over technologie. “In deze alliantie gaat het er om dat technologie als middel ingezet wordt om de patiënten beter te begeleiden naar de beste uitkomsten. De keuzehulpen moeten ervoor zorgen dat de arts en de patiënt echt samen beslissingen kunnen nemen, waarbij de technologische innovatie zowel de arts als patiënt helpt om het beste inzicht te krijgen in de unieke situatie van de patiënt.”

Leon van Halder, voorzitter Radboudumc stalt dat men er bij het ziekenhuis van overtuigd is dat de combinatie van technologische innovatie en persoonsgerichte zorg de toekomst is. “Met de start van deze projecten combineren we de mogelijkheden van technologische innovaties en de zorg voor de patiënt. Daarom zien wij veel mogelijkheden in deze samenwerking met CZ.”

Innovatief e-health programma

Bij de toepassing van e-health voor patiënten met hartfalen is het uitgangspunt dat de patiënt alleen naar de hartfalenpoli komt als dat nodig is. In eerste instantie krijgt een groep van 30 patiënten een innovatief e-healthprogramma aangeboden: behalve de gangbare telemonitoring (met behulp van de connected health kit) wordt gebruik gemaakt van een e-learningprogramma, chatbots, AI (artificial intelligence)-technologie.  Verder kunnen patiënten een leefstijlprogramma gebruiken. Als de eerste versie na zes maanden goed werkt, is het de bedoeling dat wordt opgeschaald naar de volgende 2000 patiënten met hartfalen.

Als de diagnose kanker gesteld wordt, moet een patiënt samen met de arts de medisch beste behandeling kiezen, maar ook kijken welke behandeling het meest bijdraagt aan de kwaliteit van leven. Op dit moment worden volgens het Radboudumc en CZ keuzehulpen alleen ontwikkeld voor groepen patiënten, terwijl de persoonlijke context van een patiënt een grote impact heeft op de uitkomst en risico’s van een behandeling heeft. Het Radboudumc en CZ willen daarom een gepersonaliseerde keuzehulp ontwikkelen, waarbij het voor de patiënt mogelijk is om samen met de arts goed geïnformeerd en voorbereid een keuze te maken.