Doordat er tijdens het patiënten transport al digitaal belangrijke informatie wordt uitgewisseld tussen de ambulance van de Regionale Ambulance Voorziening Utrecht (RAVU) en de Spoedeisende Hulp (SEH) zijn zorgverleners beter voorbereid. Al tijdens het transport van de patiënt ontvangt de SEH al informatie van de ambulance, zoals aankomsttijden en patiëntinformatie. Naast een betere voorbereiding voor zorgverleners van de SEH, scheelt het ook tijd in de administratie.
Voorheen kreeg de SEH mondeling informatie over de patiënt bij aankomst van de ambulance. Nu krijgen de zorgverleners van de SEH al voor aankomst van de patiënt informatie, zoals de hartslag, de ademhaling en hoe het gaat met de patiënt tijdens de rit. Ook kunnen de hulpverleners zien op welk tijdstip de ambulance aankomt zodat ze zich kunnen voorbereiden. Deze ontwikkeling maakt het mogelijk om in de toekomst sneller en efficiënter samen te werken, zodat de patiëntenzorg verder verbeterd. Ook kunnen ambulances weer sneller beschikbaar zijn voor nieuwe noodoproepen”, voegt afdelingshoofd Spoedeisende Hulp, Krista den Hartog, toe.
Regionale samenwerking
De nieuwe werkwijze is mogelijk gemaakt door de samenwerking tussen RAVU, St. Antonius Ziekenhuis, UMC Utrecht, Diakonessenhuis, RSO Trijn en Netwerk Acute Zorg Midden-Nederland. Sinds 11 november 2024 werken het St. Antonius Ziekenhuis en het UMC Utrecht op de nieuwe manier. Het Diakonessenhuis startte ermee op 1 oktober 2024. De deelnemers vinden het een belangrijke stap in de gegevensuitwisseling voor veilige en efficiënte acute zorg.
Het is niet de eerste keer dat ambulances en SEH’s op deze manier samenwerken. Begin november van dit jaar werd de eerste Spoedzorg Connect ambulance gepresenteerd. Deze ambulance heeft een live videoverbinding met de Spoedeisende Hulp (SEH). De Spoedzorg Connect ambulance is mogelijk gemaakt door een intensieve samenwerking tussen Ambulance Amsterdam, Amsterdam UMC en KPN Health.
Meldkamers
De digitale gegevensuitwisseling tussen ambulancediensten (RAV's) en de spoedeisende hulp (SEH) kreeg in juli 2023 een positieve impuls. Vanaf toen konden alle ambulances in Nederland digitaal de 2.4.0 berichten versturen. Om dat te realiseren hebben ICT-leveranciers CityGIS, Enigmatry, Topicus en Enovation samengewerkt.
Het online platform van Topicus, VIPLive Gepland Vervoer zorgde er in juni 2023 al voor dat het aantal telefoontjes voor ambulancevervoer daalde. Dankzij de tool kunnen meldkamers in verschillende regio’s van het land het gepland ambulancevervoer beter regelen.