Het Trimbos-instituut maakt bekend dat de Robbin app, die op een laagdrempelige manier borstkankerpatiënten mentale ondersteuning biedt, vanaf half juni niet langer wordt aangeboden in de app stores. Het Trimbos-instituut betreurt dit, maar is hiertoe genoodzaakt omdat er geen financiering is om de verouderde app te herbouwen en op een veilige manier te blijven aanbieden.
Ruim 86% van de patiënten met kanker in Nederland ervaart tijdens en na de behandeling klachten en problemen op het gebied van vermoeidheid, angst, somberheid, relatie en financiën. De Robbin app was in 2012 wereldwijd de eerste mobiele applicatie die mensen vanaf de periode na de diagnose en tijdens de behandeling van borstkanker mentale ondersteuning bood.
Gebruikers van Robbin konden aan de slag met oefeningen en inzichten uit de cognitieve gedragstherapie, positieve psychologie en mindfullness, om de veerkracht en mentale fitheid te verhogen. Ook was de app een digitale ontmoetingsplek van lotgenoten, een plek om ervaringen, gevoelens en inzichten te delen. De gebruikers konden elkaar in de app geluk wensen, troost bieden, steunen en inspireren. Bijna 2.000 vrouwen maakten actief gebruik van de Robbin app.
App tot september te gebruiken
De app werd genomineerd voor de ict Spideraward en gewaardeerd door gebruikers. De wens van het Trimbos-instituut blijft om Robbin te herbouwen, en daarnaast te implementeren in de reguliere zorg voor borstkanker.
Robbin is tot september alleen nog te gebruiken door mensen die al een account hebben in de app. Per half juni is de app niet langer beschikbaar via de app stores. Via verschillende berichten in de app worden de gebruikers van de app hierover geïnformeerd.