Augmented reality (AR) dringt door in het op medische zorg gericht onderwijs. Zo was op maandag 27 november de officiële kick-off van het project: Nieuw Leren in de Zorg. Tijdens dit project worden de verpleegtechnische handelingen ‘medicijndelen en toedienen’ aan studenten van het Gezondheidszorg College in Amersfoort en medewerkers van verschillende zorginstellingen onderwezen met behulp van augmented reality.
Het oefenen en toetsen via AR heeft volgens een persbericht van het ROC Midden Nederland behalve een andere beleving en meer praktijkleren bij de student, nog meer voordelen:- Het oefenen en toetsen van verpleegtechnische handelingen met AR zorgt er voor dat procedures altijd volgens hetzelfde protocol verlopen. Door dit altijd op dezelfde manier te oefenen, maakt de student zich het protocol beter eigen. Daarbij heeft het een positief effect op de efficiëntie en daarmee de organisatorische impact.
- Toetsen van verpleegtechnische handelingen op afstand is door de komst van AR mogelijk, het is daardoor niet meer nodig om tijdens de beoordelingen naast de student te zitten.