Ruim helft Nederlandse apotheken beschikt niet over werkende website

ma 14 augustus 2017 - 11:10
Nieuws

Het is slecht gesteld met de online vindbaarheid van websites van apothekers. Nog niet de helft heeft een actieve website Dat blijkt uit onderzoek van Telefoonboek.nl. Dit terwijl de maatschappij digitaliseert en het voor apothekers net zozeer als andere sectoren geldt dat het aanbieden van een online dienstverlening steeds belangrijker wordt, bijvoorbeeld voor het online vragen stellen over medicatie.

Zeker wanneer men overdag werkt, biedt de mogelijkheid om online vragen te stellen of recepten aan te vragen na een uitkomst. Maar het blijkt allerminst vanzelfsprekend dat apotheken deze mogelijkheid aanbieden. In totaal werden 2.651 apotheken uit de database van Telefoonboek.nl onderzocht op het hebben van een werkende website. Hierbij werden bedrijven in het bezit van een URL, maar zonder werkende webpagina als ‘niet werkend’ meegeteld.

Uiteindelijk bleken slechts 1281 apotheken een werkende website te hebben, ofwel 48,3 procent. Dat betekent dat nog minder dan de helft van de Nederlandse apotheken online vindbaar is via een website. Als nuancering stelt Telefoonboek.nl dat apotheken zonder werkende website ook online actief kunnen zijn via social media of via bedrijfsvermeldingen. Toch lijkt er voor het merendeel van de Nederlandse apotheken nog een slag te slaan als het aankomt op het hebben van een goede en werkende bedrijfswebsite.

Gebruiksvriendelijke website ook belangrijk

Behalve naar het bieden van een werkende bedrijfswebsite, is er ook gekeken naar het aantal websites met een zogeheten responsive design. Responsiveness zorgt ervoor dat de website automatisch meebeweegt met de grootte van het scherm waarop de website getoond wordt. Daarmee is een website zowel gebruiksvriendelijk en leesbaar ongeacht het apparaat dat gebruikt wordt – bijvoobeeld pc, tablet of de smartphone. Waarvan de laatste steeds vaker wordt ingezet.

Ook levert een responsive webdesign enkele voordelen op als het aankomt op online vindbaarheid. Vanwege het gebruiksgemak voor de consument, worden websites met een responsive design namelijk eerder getoond in zoekmachines zoals Google. Zo is het hebben van een responsive website volgens Telefoonboek.nl een win-winsituatie voor zowel de consument als het bedrijf. De apotheken die beschikken over een werkende website, scoren hier hoog. Bij 94 procent daarvan bleek de website ook responsive te zijn.

Werkende website ‘onmisbaar’ voor apotheken

In het persbericht over het onderzoek citeert Telefoonboek.nl Ronny Oonk: “Online blijft een belangrijk onderdeel en het hebben van een werkende website is in deze tijd eigenlijk onmisbaar voor Nederlandse apotheken. Daarnaast draagt het hebben van een overzichtelijke en duidelijke website bij aan de deskundigheid en daarmee het imago van een apotheek.”