Digitale innovatie vergroot het welzijn van mensen met een beperking. Dat stelt KPN op zijn zakelijke blog. Als voorbeeld komt KPN met de digitale infrastructuur die het heeft aangelegd voor alle zorglocaties van ’s Heeren Loo. Dat maakt onder meer eenvoudig Facetimen voor cliënten van de zorgaanbieder mogelijk, zo schrijft Marc de Barse, Directeur Informatie en Organisatie van ’s Heeren Loo.
Met digitale voorzieningen creëert de zorgaanbieder volgens De Barse verbondenheid tussen de bewoners en hun familie, zodat zij, desgewenst elke minuut van de dag, vanaf afstand kunnen zien hoe het met hun familielid gaat. ‘Uiteindelijk gaat het erom dat de bewoners dezelfde digitale voorzieningen hebben als u en ik thuis, zodat ze online in contact staan met hun familie en vrienden.’ Als voorbeeld stelt De Barse de autistische Ridvan, die ’s avonds vaak contact heeft met zijn broer via Facetime. Verbondenheid, gefaciliteerd door digitale innovatie, geeft zowel Ridvan als zijn familie veel rust.
Alternatieve mogelijkheden verbondenheid
’s Heeren Loo heeft een groot aantal woonlocaties door het hele land, met zorgparken op soms afgelegen locaties. De zorgaanbieder geeft zorg aan mensen van alle leeftijden met een lichte tot ernstige, soms meervoudige, beperking. De ambitie is om hen een zo normaal en mooi mogelijk leven te bieden, waarbij contact met de familie een belangrijke rol speelt. Dat kan niet altijd op de locatie zelf en dan worden alternatieve mogelijkheden voor verbondenheid met de familie belangrijk.
Tot een aantal jaren geleden maakte de zorgaanbieder echter gebruik van diverse netwerken en providers, met als gevolg een uitvalpercentage van connectiviteit van meer dan 10 procent. Dit betekende dat bewoners en hun familie niet altijd konden vertrouwen op de WiFi-verbinding op locaties.
Dienstverlening op alle locaties gelijk
KPN heeft inmiddels in de woningen van ’s Heeren Loo, overal in het land, van de woon- tot en met de slaapkamer, volgens De Barse een solide infrastructuur gerealiseerd. “Het is één van de grootste projecten die we ooit gedaan hebben, het gaat om meer dan 1000 locaties en op elke locatie wonen 9 tot 12 cliënten. Elke locatie heeft nu een gestandaardiseerd profiel, waardoor de dienstverlening op alle locaties hetzelfde is en kosten beheersbaar zijn.”
Het ICT-fundament dat met KPN is neergezet, geeft ’s Heeren Loo mogelijkheden om verder te innoveren met nieuwe voorzieningen zoals beeldzorg op afstand, persoonsalarmering op afstand en domotica. De Barse: “We hebben nachtzorg nu bijvoorbeeld digitaal geregeld, in combinatie met begeleiders die altijd in de buurt zijn.” Zo kan de zorgaanbieder naar eigen zeggen optimaal gebruik maken van de nieuwe mogelijkheden van de digitale wereld.