Ricoh en haar partner Logis.P hebben een app ontwikkeld waarmee patiënten eenvoudig kunnen navigeren in het ziekenhuis en gemakkelijker hun weg naar de afspraak kunnen vinden. LUMC Leiden neemt als eerste ziekenhuis deze app in gebruik. De app is onderdeel van de Selfservice en Hospitality-oplossing van Ricoh en kan worden gezien als een verlengstuk van de aanmeldzuilen die patiënten in staat stellen om zichzelf bij binnenkomst in het ziekenhuis aan te melden.
Selfservice wordt steeds meer gemeengoed en consumenten profiteren steeds vaker van oplossingen waarmee ze zaken snel en eenvoudig zelf kunnen regelen. Dergelijke oplossingen worden niet alleen ingezet voor het gemak van de gebruiker, die daarmee meer zelfregie krijgt. Ook zorgen dit soort oplossingen voor verbetering van de dienstverlening en een duidelijke besparing op tijd en kosten voor de organisatie, doordat processen geoptimaliseerd worden.Ook de zorgsector verandert, waardoor de behoefte aan optimalisatie en digitalisering van processen toeneemt om uiteindelijk de individuele aandacht voor een patiënt en de kwaliteit van zorg te verhogen. Hierbij speelt ICT-innovatie, zoals e-health oplossingen, een cruciale rol. Om aan deze behoefte tegemoet te komen, hebben Ricoh en Logis.P een app ontwikkeld die de patiënt binnen het ziekenhuis van en naar zijn afspraak begeleidt. De mogelijkheid om de app uit te breiden met meer functionaliteiten wordt momenteel onderzocht.
Thomas Schneider, projectleider LUMC app van het LUMC: “De implementatie van de LUMC app is een grote vernieuwing voor het ziekenhuis. Onze patiënten weten nu sneller en beter de weg te vinden. Daarnaast sluit deze oplossing goed aan bij de strategische doelen van het LUMC waarin e-health een speerpunt is. Voor onze organisatie is het bovendien van groot belang dat we de kwaliteit van onze zorg continu blijven verbeteren.”
De app is beschikbaar voor Android en iOS en is ontworpen in de huisstijl van het LUMC. Deze app is gratis te downloaden in de Play en App Store.