Accreditatie Bureau Cluster 1 (Huisartsen, specialisten ouderengeneeskunde en artsen voor verstandelijk gehandicapten) heeft onlangs de serious game hartklepgame accreditatie verleend. Het format was al goedgekeurd door het ABFE. Sinds 20 augustus is de game beschikbaar voor download en om online te spelen. De hartklepgame zal de komende tijd worden uitgebreid met meerdere patiënten. De game is mogelijk gemaakt met een onvoorwaardelijke financiële bijdrage van Edwards Lifesciences.
De serious game hartklepgame is onlangs geïntroduceerd in het Amsterdam UMC,
locatie AMC. De ontwikkelaars zijn dr. Renée van den Brink, cardioloog en plaatsvervangend opleider in Amsterdam UMC, dr. Janneke Wittekoek, cardioloog Heartlife Klinieken. Zij hebben hiertoe samengewerkt met huisartsen. Tom van ’t Hek, presentator en voormalig huisarts, speelde samen met artsen en medische studenten de game. De hartklepgame
is ontwikkeld om kennis van het cardiologisch consult en auscultatie skills te vergroten en is gratis te downloaden via de Apple App store, Google Play store en op de eigen website.
Eén op de acht mensen boven de 75 jaar heeft aortaklepstenose, de meest voorkomende vorm van hartklepziekte. Dit aantal zal met de vergrijzing en steeds ouder wordende bevolking toenemen. Het tijdig ontdekken van een hartruis is volgens de initiatiefnemers een belangrijk, eerste signaal van een hartklepziekte en kan levensreddend zijn. Dat vraagt echter wel om een zorgvuldig cardiologisch consult en luisteren met de stethoscoop naar het hart.
Hartklepgame maakt detective van arts
Van den Brink: “In de hartklepgame leert de arts als een medical detective de patiënt op de juiste manier te ondervragen en te onderzoeken om zo hartklepziekten te herkennen en te beoordelen. Je kunt je auscultatie skills oefenen en je kennis van een cardiologisch consult vergroten. Dit zijn basisvaardigheden die iedere arts niet uit het oog mag verliezen.”
Mede-initiatiefnemer Wittekoek voegt hier aan toe dat de hartklepgame de spelers laat realiseren hoe belangrijk het is om echt goed te luisteren naar de patiënt en zijn hart, en zo op tijd te verwijzen. Samen met huisartsen hebben we een patiënt casus voor de game gekozen die heel herkenbaar is. We werken aan nieuwe casuïstiek die aan de game toegevoegd zal worden.”
Virtuele spreekkamer in serious game
De gamer (arts) heeft een virtuele spreekkamer waar de patiënt met klachten op consult komt. Het is aan de speler om via de juiste vragen de anamnese af te nemen en te bepalen wat er aan de hand is met de patiënt. Na het stellen van de juiste vragen volgt lichamelijk onderzoek, zoals luisteren naar het hart met de stethoscoop en bloeddrukmeting.
De speler slaat zijn bevindingen over de patiënt op in een virtueel patiëntendossier. De avatar cardioloog geeft extra educatie. Als de gamer het protocol goed doorloopt, zorgvuldig ‘ziet en luistert’ , komt hij tot de juiste diagnose en kan hij al dan niet verwijzen (met spoed). Scores worden behaald in ieder level en uitgedrukt in een tevredenheidspercentage van de patiënt. Bij voldoende punten wordt een accreditatiepunt toegekend (cluster ABC 1).
Serious gaming is serious business
Digitale spellen, vaak op basis van virtual of augmented reality (VR/AR), nemen een steeds prominentere rol in bij de behandeling van patiënten of het trainen van artsen/zorgprofessionals. Met grote regelmaat worden nieuwe games al dan niet als pilot geïntroduceerd. Meest recent nog een serious game om effectief leergedrag te meten en stimuleren bij
kinderen met een beperking, of een spel om de
leefstijl van mensen met diabetes te verbeteren.
Openingsmanifestatie van de e-healthweek 2019
Meer weten over hoe de zorg haar toekomst implementeert? Wilt u deze mede inrichten, er invloed op uitoefenen en/of de relevante innovaties ervaren? Bezoek dan op 21 januari 2019 de jaarlijkse ICT&health Openingsmanifestatie van de e-healthweek. Entreekaarten zijn na registratie gratis maar nu al beperkt beschikbaar! Dus wacht niet en meld u snel aan!