Service Apotheek lanceert vernieuwde patiënten-app

di 28 september 2021 - 11:30
medicatie-man
Apps
Nieuws

Service Apotheek heeft een vernieuwde patiënten-app gelanceerd. De formule met 500 aangesloten apotheken stelt zo het leven met medicijnen nog makkelijker te maken. Naast online bestellen, biedt de huidige app meer overzicht aan gebruikers. Voorbeelden zijn toegevoegde foto’s van de medicijnen en verpakkingen en de uitleg waarvoor ze gebruikt worden. Hiermee moet gevaarlijke medicijnfouten voorkomen worden. Service Apotheek is onderdeel van de Mosadex Groep.

De oude app stamde uit 2017. Het doel van de vernieuwing is een betere gebruikservaring en meer aandacht voor medicatieveiligheid. Ontwerpbureau Fabrique en app-ontwikkelaar Q42 hebben de app vanuit praktijkervaringen van apothekers en medicijngebruikers doorontwikkeld, vertelt ontwerper Silke Kuilman van Fabrique. “In de vernieuwde app staat de gebruikerservaring centraal. Hierdoor is de app voor iedereen op een intuïtieve, logische en simpele manier te gebruiken.” De ontwikkelaars blijven ook na de livegang de app continu toetsen en verbeteren.

Toekomstbestendig met patiënten-app

De vernieuwde app wordt gelanceerd om toekomstbestendig te zijn én te blijven, vertelt Iris van der Valk, algemeen directeur bij Service Apotheek. De afgelopen jaren zijn volgens Van der Valk veel nieuwe medicijn-apps op de markt gekomen. Partijen die slim inspelen op de digitale wensen van zorgconsumenten. Service Apotheek verbindt die wensen aan de eigen lokale apotheek en maakt zo goede en veilige farmaceutische zorg ook digitaal mogelijk. “Op die manier blijft de lokale apotheek nauw samenwerken met andere eerstelijnszorgverleners, staan we dicht bij de patiënt én hebben we digitale oplossingen die onze apotheekservices 24/7 ondersteunen. De vernieuwde patiënten-app is daar een mooi voorbeeld van.”

Van der Valk stelt met de app patiënten bij hun behandeling te betrekken. “In het eerste halfjaar van 2021 ontvingen de apotheken bijna 60.000 medicijnwijzigingen van patiënten. Wijzigingen die niet bekend waren in de apotheek en waarvan 45 procent zelfs tot een farmaceutische interventie leidde. Met onze invulling van de digitale zorg verplaatsen we niet de logistiek naar online, maar zetten we in op bereikbaarheid, dialoog en geven we meer invulling aan het borgen van vanuit de eigen vertrouwde apotheek.”

De Service Apotheek-app heeft een viertal nieuwe functies (zie ook hieronder).

Nieuwe functies

Vernieuwde functionaliteiten van de Service Apotheek-app

  • Altijd een actueel medicatieoverzicht: verandert er iets? Dan geeft de patiënt dit door aan de apotheek.
  • Belangrijke medicijninformatie bij de hand: de app bevat foto’s van ruim 2.000 medicijnen én verpakkingen. Dit moet de patiënt zekerheid geven bij het innemen van de juiste medicijnen.
  • Snel en eenvoudig een herhaalrecept aanvragen: met één druk op de knop vraagt de patiënt een herhaalrecept aan.
  • Nooit meer medicijnen vergeten in te nemen: de patiënt kan een innameschema instellen en ontvangt een melding wanneer hij/zij medicijnen moet innemen. Daarnaast kan de patiënt medicijninnames afvinken en weer terugzoeken.

Meer focus op online

Ook apotheekketen BENU werkt aan vernieuwing. Zorgverzekeraar CZ en BENU willen de apotheekfunctie in het zorglandschap opnieuw vormgeven, zo stelden zij eerder in september. Met die ambitie gaan ze een vijfjarige samenwerking aan. In die periode willen beide organisaties de zorg beter afstemmen op de behoefte van klanten. Zij werken daarvoor onder meer aan verschillende manieren van uitgifte van medicijnen – zoals online bestellen – en online informatievoorziening, preventie en het versterken van de zorgfunctie in de regio.