Fitbit heeft zijn resultaten over het derde kwartaal bekend gemaakt en daaruit blijkt dat de focus van het bedrijf op digitale gezondheidstoepassingen zich uitbetaalt. De cijfers waren gelijk aan of overtroffen op sommige vlakken de eigen verwachtingen.
Fitbit is bekend geworden als maker van wearables, maar het bedrijf besloot enige tijd terug vol in te gaan zetten op de snelgroeiende markt voor digital health. Daartoe lanceerde Fitbit al enkele aansprekende producten waaronder de Fitbit Ionic eind vorig jaar. Over het derde kwartaal draaide Fitbit een omzet van 394 miljoen dollar, nagenoeg vlak op jaarbasis, maar bijna een derde meer op kwartaalbasis, op basis van zo’n 3,5 miljoen verscheepte apparaten, bijna een derde meer dan een jaar geleden. In een toelichting op de resultaten liet het bedrijf weten dat de hoge verkoop niet alleen te danken was aan de verkoop van fitnesstrackers, maar juist ook aan de vraag naar zijn slimme horloges. De gemiddelde verkoopprijs steeg op jaarbasis met 3 procent naar 108 dollar. Rode cijfers Het gros van de omzet, 58 procent, was in het derde kwartaal afkomstig uit Noord-Amerika terwijl EMEA ruim een kwart (27%) voor zijn rekening nam. In het voorbije kwartaal noteerde Fitbit een verlies van 2 miljoen dollar versus een winst van 10 miljoen dollar een jaar geleden. De brutomarge kwam uit op 40,1 procent. Voor het lopende vierde kwartaal verwacht Fitbit een omzet van 560 miljoen dollar, nagenoeg vlak op jaarbasis. Voor geheel 2018 mikt Fitbit op een omzet van grofweg 1,5 miljard dollar.