Operator Vodafone Groep gebruikt IoT (Internet-of-Things) toepassingen om consumenten beter te beschermen tegen de gevolgen van te veel blootstelling aan UV-straling. In een aantal landen waar de operator actief is, waaronder Nederland, lanceert Vodafone een aantal zogeheten ‘Smart Summer’ concepten. Het gaat daarbij om IoT-toepassingen die gecombineerd worden met apps voor op de smartphone.
Vodafone stelt op basis van onderzoek dat het onder meer in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Griekenland en Italië heeft laten uitvoeren, dat 48 procent van de mensen zich tijdens vakanties onvoldoende goed insmeert met zonnebrandcrème om zich te beschermen tegen de gevolgen van langdurige blootstelling aan UV-straling.Vodafone ontwikkelde daarom een ‘Smart Summer’ bikini en zwembroek die voorzien zijn van UV-sensoren, waarmee de blootstelling aan zonlicht wordt gemeten. Via een smartphone app ontvangt de gebruiker een notificatie wanneer hij of zij te lang in het UV-licht heeft gezeten. Daarnaast geven de bikini en zwembroek een lichte trilling in bikinibandje of heupband wanneer het tijd is om weer in te smeren.
De ‘Smart Summer’ kinderzonnehoed bevat eveneens een UV-sensor, een Vodafone simkaart en een tracking apparaat. De zonnehoed is niet alleen bedoeld om te helpen bij bescherming tegen UV-straling, maar dient ook om te bepalen of een kind niet te ver afdwaalt van de ouders.
###Vodafone smart summer###
Vodafone heeft zelf een naar eigen zeggen wereldwijd IoT-netwerk, gebaseerd op NB-IoT (narrowband IoT). De ‘Smart Summer’ concepten gebruiken volgens Vodafone weinig energie, zijn klein en betaalbaar en gebruiken zeer weinig draadloze bandbreedte.
Bekijk hier de uitleg van Erik Brenneis, Vodafone Group IoT Director
###vodafone###