Slimme fietstechnologie helpt ouderen

vr 27 september 2019 - 08:13
fiets
Technologie
Nieuws

Met slimme fietstechnologie en onderzoek van Roessingh Research and Development, Indes (een product innovatie bedrijf), de Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO) en de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) kunnen fietsers eerder gewaarschuwd worden voor achteropkomend verkeer en kunnen de fietsers met speciale lichten hun snelheid en richting aangeven.

De slimme fietstechnologie richt zich vooral op 65-plussers. UT-promovenda Carola Engbers keek in haar proefschrift of technologie oudere fietsers kan ondersteunen in veilig en comfortabel fietsen. Immers, de laatste jaren neemt het aantal fietsongelukken toe. 65-plussers hebben drie keer zoveel kans op een ongeluk tijdens het fietsen als jongere mensen.

In haar onderzoek fietsten 21 ouderen die nog regelmatig fietsen op een soort hometrainer voor een scherm. Aan het stuur waren ledlampjes en handvaten met een trilfunctie bevestigd. De lampjes kleurden groen als er geen achteropkomend verkeer was en rood als er wel achteropkomend verkeer was.

De handvaten trilden alleen bij achteropkomend verkeer. Hieruit bleek dat mensen de voorkeur hadden voor trillingen als waarschuwing. Dit signaal komt alleen als het nodig is, waardoor de fietser zijn aandacht bij het verkeer kan houden.

Nog geen klant en klaar systeem

Een kant en klaar veiligheidssysteem voor op de fiets is er nog niet. Daarvoor is nog meer onderzoek nodig. “We hebben in eerste instantie gekeken of er potentie was voor technologische hulpmiddelen op de fiets en wat de effecten er van waren op gedrag, afstand tot de berm of tegenligger en mentale werklast”, aldus Engbers. Die potentie is er, maar er moet meer getest worden voordat de technologie in de winkel te vinden is.

Engbers voerde haar onderzoek uit bij de vakgroep Biomechanical Engineering (faculteit ET)  en haar begeleiders waren prof. dr. Hans Rietman van de Universiteit Twente en prof. dr. Dick de Waard van de Rijksuniversiteit Groningen. De openbare verdediging van haar proefschrift getiteld “Keep Cycling How Technology can Support Safe and Comfortable Cycling for Older Adults” vindt plaats op vrijdag 27 september 2019.