St. Maartenskliniek stapt over op online werkplek

ma 27 mei 2019 - 10:52
Sint-Maartenskliniek
Tweedelijn
Nieuws

De Sint Maartenskliniek stapt volledig over op een cloudgebaseerde werkplekomgeving. Het in houding en beweging gespecialiseerde ziekenhuis met de hoofdvestiging in Nijmegen gaat gebruik maken van de Omnia Workspace van werkplekautomatiseerder Ictivity. De kliniek maakte al gebruik van toepassingen zoals Salesforce en het EPD HIX als clouddienst.

De Sint Maartenskliniek telt 1.700 werknemers, verspreid over de hoofdlocatie en locaties in Woerden, Boxmeer, Panningen en Geldrop. De nieuwe online werkplek wordt volgens Casper Hesp, manager ICT bij de Sint Maartenskliniek, gefaseerd uitgerold. In de zomer van 2019 zullen de eerste gebruikers naar het nieuwe platform worden gemigreerd. “Een harde eis is dat nog voor het in gebruik nemen van onze nieuwbouw – vanaf augustus 2019 – medewerkers die op deze locatie gaan werken bekend zijn met de nieuwe werkplek. In de maanden daarna volgen de overige medewerkers.”

Volledige online werkplek

Volgens Ictivity is de Sint Maartenskliniek één van de eerste ziekenhuizen in Nederland die de overstap naar een volledige, cloudgebaseerde online werkplek. Vorig jaar maakte de werkplekautomatiseerder bekend dat Zorgorganisatie Pluryn haar werkplekomgevingen uitbesteedde aan Ictivity. Doel was onder meer om een uniforme online werkplek te realiseren voor alle medewerkers, verspreid over een groot aantal zorglocaties.

De IT-dienstverlener gaat nu samen met de ICT-afdeling van de Nijmeegse kliniek zo optimaal mogelijk invulling geven aan de gebruikers-werkplek, de modernisering van de onderliggende IT-infrastructuur en de migratie naar de cloud. Behalve de uitrol van online werkplekoplossing Omnia, neemt Ictivity ook het volledige technische beheer voor haar rekening en zal het toekomstige gebruikers ondersteunen met een adoptietraject.

Voorzien in alle behoeften

De Omnia Workspace moet een veilige, online werkplek bieden waar de gebruiker alleen een internet-browser nodig heeft. Met het grote aantal medewerkers dat de Sint Maartenskliniek telt, is het belangrijk dat iedere gebruiker in zijn of haar specifieke behoeften wordt voorzien, stelt Reno van der Looij, salesmanager bij Ictivity: “Wij geloven dat de optimale gebruikerservaring altijd het uitgangspunt moet zijn. We hebben daarom samen de verschillende werkstijlen en persona’s binnen de Sint Maartenskliniek in kaart gebracht, waardoor we in staat zijn om een werkplek te bieden die aan ieders behoeften voldoet.”

De Sint Maartenskliniek moet gaan beschikken over een flexibele, wendbare omgeving die meebeweegt met de ontwikkelingen van de organisatie – zoals ook de nieuwbouw inspeelt op het krimpen van het aanbod van zorg op de ziekenhuislocatie ten gunste van zorg thuis. De werkplek vraagt vooraf geen grote investeringen en is flexibel op en af te schalen.