Start-up Zivver breidt uit na investering 3 miljoen euro

24 april 2017
Nieuws
Het communicatieplatform draagt volgens de start-up bij aan bewustwording over risico’s rond gevoelige informatie en voorkomt datalekken, onder meer door het geven van gerichte waarschuwingen en eenvoudige veiligheidsmaatregelen.  Zo moeten menselijke fouten voorkomen worden, volgens Zivver-CEO Rick Goud de belangrijkste oorzaak van datalekken.

Met de huidige investering van 3 miljoen euro gaat Zivver haar Software-as-a-Service (SAAS)-oplossing verbeteren. Het belangrijkste doel is om de klantenbasis in de eerstelijnszorg, ziekenhuiszorg, ouderenzorg, GGZ en het sociaal domein van gemeenten uit te breiden. Het bedrijf verkent ook mogelijkheden voor Europese uitbreiding en inventariseert interesse vanuit andere markten, zoals zakelijke dienstverlening. Onder meer GGZ Rivierduinen, ziekenhuis St. Jans Gasthuis en gemeente Gooise Meren werken al met het communicatieplatform van de start-up.

Goede bescherming

Volgens Goud wordt een goede bescherming van communicatie steeds noodzakelijker. In Nederland is in 2016 de Wet bescherming persoonsgegevens aangescherpt. Bekend is vooral de meldplicht bij datalekken. In 2016 meldden organisaties bijna 6.000 lekken bij de Autoriteit Persoonsgegevens, waarvan een kwart bij organisaties uit de zorg. Dat wordt 40 procent wanneer de hele publieke sector meegenomen wordt.

Vanaf mei 2018 geldt verder strengere privacywetgeving in de Europese Unie. Boetes voor falende bescherming van persoonsgegevens kunnen dan maximaal 4 procent bedragen van de omzet van bedrijven. Reputatieschade en herstelkosten komen daar nog bij. Versleuteling wordt steeds vaker toegepast, maar is geen oplossing voor door medewerkers gemaakte fouten (goed voor ruim 50 procent van alle datalekken volgens Zivver).

Organisaties, ook in de zorg, gebruiken massaal reguliere e-mail, gratis chatdiensten zoals WhatsApp en onlinediensten zoals WeTransfer voor bestandsoverdracht. Makkelijk in gebruik, maar niet veilig. Jan Andriessen, Associate Partner bij henQ, stelt in een persbericht van Zivver: “Datalekken vormen een substantiële bedreiging voor organisaties die werken met gevoelige gegevens. ZIvver biedt een veilig alternatief, gedreven door gebruiksvriendelijkheid.”

Werking platform

Het Zivver-platform controleert voordat de gebruiker op ‘verzenden’ klikt of het bericht en de bijlagen gevoelige informatie bevatten. Ook checkt de software of het logisch is dat de verzender deze informatie aan deze specifieke ontvanger stuurt. Zivver stelt dat het platform de informatie desgewenst automatisch kan versleutelen en er voor kan zorgen  dat alleen de verzender en ontvanger toegang hebben. Als er toch iets mis gaat, kan de gebruiker het bericht terugtrekken.

De oplossing is beschikbaar met een plug-in voor Outlook en een app voor tablets en smartphones. Verzenders krijgen waarschuwingen met kleurcoderingen en stellen de beveiliging van een bericht in met een of twee muisklikken. Ontvangers hoeven niets te installeren, hebben geen account nodig en hoeven geen wachtwoord te onthouden.

Gebruik Zivver voor TeleDE

Dermicis, aanbieder van dermatologische zorg, lanceerde afgelopen maart in samenwerking met Zivver TeleDE, een teledermatologische app voor huisartsen. Met de app is het voor huisartsen mogelijk een vraag aan een Dermicis dermatoloog te stellen door een foto van de klacht door te sturen, waarna een dermatoloog het consult binnen een dagdeel beantwoordt. Dermicis ontwikkelde de applicatie in samenwerking met huisartsen van Arts en Zorg. Zivver maakte de app.

Zivver was in zeptember 2016 winnaar van de Publieksprijs én Aanmoedigingsprijs in de categorie Startups tijdens IIR Nationale Privacy Innovatie Awards 2016. Oprichter Rick Goud deed hiervoor een succesvolle pitch op het Nationaal Congres Dataprotectie & Privacy.