Studenten aan de slag met Lifelines gezondheidsdata

20 september 2021
Lifelines-Studenten
Data
Nieuws

Het is de eerste keer dat gezondheidsdata vanuit het Lifelines bevolkingsonderzoek beschikbaar gesteld worden voor onderwijs. De studenten gaan met de gegevens aan de slag om vraagstukken uit de praktijk te koppelen aan big data. Daarvoor heeft de Aletta Jacobs School of Public Health de Regional Year Challenge in het leven geroepen.

“Door studenten maatschappelijke vraagstukken voor te leggen en hen daarbij Lifelines-data te laten gebruiken, hopen we praktische oplossingen te vinden voor meer gezonde jaren én studenten te inspireren voor de wetenschap. We zijn heel benieuwd naar de resultaten die in deze gezamenlijkheid worden bedacht”, vertelt Aafje Dotinga, manager Wetenschap en onderzoek bij Lifelines.

Gezondheidsdata voor opleidingen

De aftrap voor de Regional Year Challenge was op 16 september. De studenten gaan dit studiejaar aan de slag met actuele gezondheidsvraagstukken die ingebracht zijn door zorginstellingen en gemeenten van de drie noordelijke provincies. De verschillende vraagstukken hebben allemaal een koppeling met het overkoepelende thema van de uitdaging voor dit studiejaar: 'Het versterken van het gezondheidsvermogen van mensen in Noord-Nederland zodat zij een optimale gezondheid kunnen realiseren.'

Twee voorbeelden van uitdagingen die ingediend zijn. Het Wilhelmina Ziekenhuis Assen wil weten hoe zij ervoor kunnen zorgen dat patiënten na hun ontslag uit het ziekenhuis de aanbevolen leefstijlprogramma’s beter volgen. De Gemeente De Fryske Marren vraagt hoe zij lokale belanghebbenden kunnen betrekken bij het verkleinen van gezondheidsverschillen in hun gemeente.

Resultaten en inzichten delen

In de loop van het studiejaar zullen studenten en opdrachtgevers inzichten en resultaten met elkaar delen via netwerkevenementen. Die inzichten en resultaten kunnen bestaan uit visualisaties van data, beleidsadviezen en praktische innovatieve oplossingen.

"Gezondheid is niet alleen een verantwoordelijkheid van individuele burgers; we moeten een maatschappij creëren waarin mensen in staat gesteld worden om optimale gezondheid te bereiken, rekening houdend met de vele factoren die gezondheid beïnvloeden. Genetische aanleg, de sociale, politieke en economische omgeving en de toegang tot (publieke) gezondheidszorg bijvoorbeeld hebben veel invloed, maar kunnen niet door burgers zelf veranderd worden", aldus Jochen Mierau, wetenschappelijk directeur van de Aletta Jacobs School of Public Health.

De studenten die aan de Regional Year Challenge deelnemen zijn afkomstig van de Minor More Healthy Years (RUG), de Minor Datawise (RUG), de Research Master Track Health Systems and Prevention (UMCG), de Master Healthy Ageing Professional (Hanzehogeschool Groningen), de Minor Healthy Ageing (Hanzehogeschool Groningen) en de Master Design Driven Innovation (NHL Stenden). Allemaal opleidingen die al langer samenwerken in AJSPH-Education; een Noord-Nederlands platform voor public health gerelateerd onderwijs.