Studenten innoveren voor Hartstichting met de Slimmer Leven Challenge

21 februari 2017
Nieuws
De Slimmer Leven Challenge is een zorgcompetitie waarin studenten van de Technische Universiteit Eindhoven, Fontys Hogeschool en het Summa College samenwerken om zorginnovaties te creëren en te implementeren. Het overkoepelende thema dit jaar is ‘het hart’. De Hartstichting is dan ook de samenwerkingspartner. De Challenge moet oplossingen leveren voor problemen die voorkomen in de zorg van hartpatiënten. Aangezien er dagelijkse meer dan 100 mensen overlijden aan een hart- of vaatziekte in Nederland, is de vraag naar oplossingen groot.

Drie thema’s

De aftrap van de Challenge vond plaats op 17 februari. Tijdens deze dag presenteerde de Hartstichting drie thema’s waarop de deelnemende teams zich konden focussen; bewustwording van het risico van hart- en vaatziekten, stimuleren van een gezonde levensstijl bij hartpatiënten en verbeteringen van acute hulp bij hartfalen. Een brainstorm met hulp van dertig experts gaf de teams vervolgens de eerste ideeën. Aan het einde van de dag pitchten de teams de concepten. Een vakjury bestaande uit vertegenwoordigers van de overheid, de zorgwereld, het bedrijfsleven en onderwijsinstellingen beoordeelde de ideeën. Zij kozen vervolgens zes innovaties om door te gaan naar de volgende ronde.

Zes kanshebbers in de running

Er zijn momenteel nog zes teams in de race voor de titel. Team Big Little Chefs wilt kinderen en ouders middels een campagne stimuleren om gezonder te koken. Het idee van Team Pressure Point is om een bloeddrukmeting op centrale en openbare punten, waarbij het apparaat op steeds een andere plek in het land verschijnt.

Team Life App richt zich net als Team Little Big Chefs op gezond eten: zij willen gezond eten en bewegen stimuleren met mensen in de omgeving. Team Smart Brush richt zich daarentegen op de mond; zij willen een tandenborstel ontwikkelen die hartslag en saturatie meet. Na twee minuten poetsen kleurt de tandenborstel groen (goed) of geel (niet goed) en krijgt de gebruiker feedback via een app.

Team Kloppend Hart leert kinderen hoe belangrijk goed eten en bewegen is met diverse spelletjes. Team Het Hart is Het Leven zet een Virtual Reality bril in om mensen mee op reis door het lichaam te nemen, om zo bewustzijn te creëren.

Dutch Technology Week

De aankomende drie maanden zullen de zes teams worden klaargestoomd voor een uiteindelijke pitch op de Dutch Technology Week. De teams krijgen begeleiding en training van experts uit het werkveld. Na deze drie maanden hebben de teams een businessplan, een plan om de innovatie op de markt uit te rollen en de skills om de innovatie te pitchen.

Tijdens de Dutch Technology Week in mei 2017 presenteren de zes uitverkoren zorginnovaties hun idee aan een vakjury. Deze jury kiest de uiteindelijk winnaar. Het winnende team krijgt tien uur advies van echte experts, een luchtballonvaart en €3000,-. Met de geldprijs kan het uiteindelijke concept verder uitgewerkt worden, zodat implementatie mogelijk wordt.

De Slimmer Leven Challenge is een initiatief van de Coöperatie Slimmer Leven 2020. De Coöperatie Slimmer Leven 2020 draait om innovatie in zorg, wonen en welzijn met inzet van innovatieve technologie en eHealth-toepassingen. De eerste Challenge vond plaats in 2014, waarna het een jaarlijks terugkerend fenomeen werd.

Bron: Health Valley. (2017). Slimmer Leven Challenge 2017: Studenten bedenken zorginnovaties voor de Hartstichting. Geraadpleegd op 20-2-2017, van http://www.healthvalley.nl/publicaties/slimmer-leven-challenge-2017-studenten-bedenken-z.