Voor huisartsenpraktijken is de maandagochtend, tussen acht en negen uur, hét piekmoment van de week. Dat blijkt uit cijfers van het Vcare communicatieplatform. De gemiddeld 300 ingelogde gebruikers, met name triagisten en doktersassistenten, moeten op die piekmomenten elke minuut gemiddeld tussen de 1300 en 1500 oproepen van patiënten verwerken.
Tijdens het piekuur kan het dus voorkomen dat een triagist of doktersassistente vijf oproepen van patienten tegelijkertijd binnenkrijgt. Later op de maandagochtend, zo rond 11 uur, daalt het aantal oproepen, en dus ook de werkdruk, naar gemiddeld 400 per minuut.
Bovendien zijn dan gemiddeld ook meer, zo'n 400, gebruikers ingelogd. Ofwel, gemiddeld 1 oproep per gebruiker. Dat gemiddelde blijft de rest van de werkdag ongeveer gelijk, zo heeft Vcare uitgerekend.
Werkdruk verdelen
De wekelijkse piekmomenten zorgen voor terugkerende stressmomenten en mogelijke overbelasting van triagisten en doktersassistenten bij huisartsenpraktijken en -posten. Vcare biedt een mogelijke oplossing waarmee de werkdruk van de piekmomenten deels over de hele dag verspreid kan worden. Met de Call back module kunnen patiënten die op drukke momenten niet direct te woord gestaan kunnen worden aangeven dat ze op een later moment teruggebeld worden.
De terugbel optie wordt als een extra keuze toegevoegd aan het keuzemenu dat de beller hoort wanneer hij de praktijk belt. Na het inspreken van het telefoonnummer krijgt de patiënt ook direct te horen op welk tijdstip hij teruggebeld zal worden; bijvoorbeeld 'tussen elf uur en kwart over elf'.
Gebruik Call back module stijgt
Annemiek Bloemenkamp, verantwoordelijk voor de communicatie en educatie bij Vcare, ziet dat steeds meer huisartsenpraktijken en -posten de Call back module in gebruik nemen.
“Het toegenomen gebruik van de module hangt samen met de groeiende zorghonger. Steeds meer mensen doen een beroep op zorg, ook buiten kantooruren. Tegelijkertijd is er een groot personeelstekort in de zorg. Vandaar dat de zorgmarkt continu op zoek is naar slimme, snelle en eenvoudige innovaties om deze spanning het hoofd te bieden, aldus Annemiek.
Vcare zorgt voor een verbinding tussen zorgspecialisten en patiënten of cliënten, maar ook tussen organisaties en bedrijven, technieken en processen. Daarbij gaat het niet alleen om de techniek, maar om wat de techniek voor mensen kan doen en hoe wij met technologie invulling kunnen geven aan menselijke behoeftes.