Tools4ever ondersteunt digitale werkplek van UMC Utrecht

19 februari 2015
Afbeelding_persbericht_nieuwspagina
Technologie
Nieuws
Tools4ever, de marktleider op het gebied van Identity en Access Management (IdM/IAM), breidt haar overeenkomst met het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMC Utrecht) verder uit met de implementatie van Enterprise Single Sign On Manager (E-SSOM). De implementatie van Single Sign-On met ondersteuning voor inloggen met smartcard maakt deel uit van de uitrol van de ‘digitale werkplek’ binnen het ziekenhuis. Dat houdt in dat medewerkers any time, any place en met any device toegang kunnen hebben tot het netwerk. Met de inzet van E-SSOM is deze toegang zowel veilig als snel. UMC Utrecht is al bijna 10 jaar gebruiker van Tools4evers UMRA Identity Management software.

UMC Utrecht implementeert E-SSOM op alle zorgwerkplekken in het ziekenhuis waar de werk- en tijdsdruk hoog is. Aan de bestaande werkplekken worden cardreaders gekoppeld waardoor zorgverleners met hun smartcard en het invoeren van een 4-cijferige pincode snel kunnen inloggen op hun Windows account. Na het uitloggen (door het ‘swipen’ van de card) kan de zorgverlener dankzij de Citrix-omgeving en de VDA-module van E-SSOM zijn openstaande sessie meenemen naar een andere werkplek in het ziekenhuis.

Joint Commission International

Erwin van den Heuvel, strategisch adviseur bij UMC Utrecht: “In een spreekuur van slechts 15 minuten is iedere tijdswinst meegenomen. Iedere minuut die een arts of verpleger kwijt is aan het in- en uitloggen is te veel en kan niet worden besteed aan de zorg. Omwille van tijdswinst vergat men in het verleden vaak uit te loggen, maar zeker uit oogpunt van veiligheid en de JCI-accreditatie (Joint Commission International) is dat zeer onwenselijk. Dit gebeurt nu door middel van het swipen van de card automatisch.”

UMC Utrecht is al bijna 10 jaar klant van Tools4ever. In 2005 schafte het ziekenhuis UMRA Identity Management software aan als centrale oplossing voor het creëren en disablen van user accounts. Middels standaard UMRA webformulieren kan een account worden aangevraagd met de juiste naam en zorgprofiel. De aanvraag wordt – indien correct – door Directie Informatie Technologie (DIT) geactiveerd en vervolgens maakt UMRA vrijwel direct een account aan in de Active Directory. Vóór de implementatie was de doorlooptijd voor het creëren van een user account circa 14 dagen en dat resulteerde in een klachtenregen bij de DIT.

Koppeling SAP HR
De implementatie van UMRA werd vervolgens uitgebreid toen UMC Utrecht in 2009 SAP ERP, waaronder SAP HR, introduceerden. UMRA heeft een bronkoppeling met SAP HR waarmee het ziekenhuis het in-, door- en uitstroomproces nog beter voor elkaar kon krijgen. Dankzij deze koppeling kan SAP HR als basis worden genomen en is voor nieuwe medewerkers die worden opgevoerd in SAP HR direct een netwerkaccount beschikbaar. Daarnaast kan worden gegarandeerd dat medewerkers die uit dienst zijn getreden geen toegang meer hebben tot belangrijke data. Tools4ever