TU Delft onderzoekt wereldwijde infra voor digitale universitaire diploma’s

30 april 2019
DigitalCredential
Nieuws

De universiteiten die zich hiervoor inzetten zijn onder andere de TU Delft, Harvard University (VS), het Hasso Plattner Institute (Universiteit van Potsdam, Duitsland), Massachusetts Institute of Technology (VS), Tecnologico de Monterrey (Mexico), TU München (Duitsland), UC Berkeley (VS), UC Irvine (VS), en de Universiteit van Toronto (Canada).

De onderzoekers willen een wereldwijde infrastructuur voor het vastleggen van academische prestaties creëren met behulp van technologie die sterke cryptografie gebruikt voor het voorkomen van manipulatie en fraude. Daarmee bouwen ze voort op eerder onderzoek en pionierswerk van hun instellingen, waaronder een proef van MIT voor een digitale versie van hun diploma dat geverifieerd wordt met blokchain-technologie.

‘Eigen onderwijstraject vormgeven’

“Universiteiten bereiken met verschillende vormen van onderwijs meer diverse groepen van studenten en ‘lerenden’”, zegt Rob Mudde, vice-rector magnificus en vice-voorzitter van de TU Delft.

“Denk naast de klassieke student die een bachelor- of masteropleiding volgt, aan mensen die een online vak of een cursus (MOOC), postacademisch onderwijs of een professional course volgen. Op die manier hebben mensen steeds meer de mogelijkheid om gedurende hun leven hun eigen onderwijstraject vorm te geven. We willen een infrastructuur ontwikkelen om die leerprestaties en diploma’s betrouwbaar te kunnen verifiëren en waarmerken”.