Uitkomstinformatie maakt online keuzehulp persoonlijker

18 april 2019
Keuzehulp-Westfriesgasthuis
Financiën
Nieuws

De online keuzehulpen voor patiënten met galstenen en liesbreuken zijn verrijkt met uitkomstinformatie. Dit is zelfgerapporteerde informatie over de kwaliteit van leven en het dagelijks functioneren van de patiënt. De patiënt en de behandelaar krijgen hierdoor meer inzicht in de persoonlijke situatie van de patiënt.

De uitkomstinformatie wordt verzameld met zogeheten PROM-vragenlijsten. De patiënt beantwoordt twaalf tot 15 vragen over bijvoorbeeld de ervaren mobiliteit, hoeveelheid pijn en stemming. Daarna doorloopt de patiënt de keuzehulp van PATIENT+ op de gebruikelijke manier. Aan het einde van de keuzehulp, verschijnt de samenvatting van zowel de antwoorden op de PROM-vragen als de keuzehulp-vragen. De behandelaar krijgt deze samenvatting ook toegestuurd.

Het voordeel van het toevoegen van de uitkomstinformatie is dat patiënten een score krijgen voor kwaliteit van leven en die direct naast de behandelopties kunnen leggen. Doorgaans krijgen patiënten pas na afloop van een behandeling een PROM-vragenlijst toegestuurd. De arts en de patiënt kunnen dit inzicht meenemen bij hun overwegingen in het gesprek over de behandelopties. Samen beslissen zij dan wat de beste behandeling is.

‘Samen Beslissen’

De ziekenhuizen Bernhoven, Tjongerschans en Radboud UMC werken mee aan de doorontwikkeling van de PATIENT+ keuzehulpen voor galstenen en liesbreuken. De verrijking is mede mogelijk gemaakt door een subsidie van Zorginstituut Nederland. Dertien Nederlandse ziekenhuizen, waaronder het Dijklander Ziekenhuis, en daarnaast keuzehulpontwikkelaar PATIENT+, Patiënten Federatie Nederland, softwareontwikkelaar Pacmed en zorgverzekeraar CZ, zijn door Zorginstituut Nederland uitgekozen om Samen Beslissen vanzelfsprekend te maken.

De keuzehulpen worden sinds juni vorig jaar ingezet op de afdeling chirurgie van het Dijklander Ziekenhuis. Een keuzehulp helpt patiënten bij het maken van een behandelkeuze. Er is immers niet één beste behandeling: die verschilt per patiënt. Voor sommige mensen is een operatie een goede optie; voor andere mensen is afwachten de beste keuze. Dit hangt onder meer af van de ernst van de aandoening, de persoonlijke situatie van de patiënt en – minstens zo belangrijk – zijn eigen voorkeuren en overtuigingen. Een digitale keuzehulp geeft patiënten een beter inzicht in deze verschillende factoren.

Online keuzehulp weinig ingezet

Online keuzehulpen worden in de praktijk nog weinig ingezet, zo blijkt uit onderzoek waaraan Patiëntenfederatie Nederland heeft meegedaan. In het rapport ‘Het gebruik van keuzehulpen’ worden harde conclusies getrokken over de inzet van een achttal keuzehulpen, waarvan vier digitale toepassingen.

Zelfs voorstanders van Samen Beslissen-trajecten zetten keuzehulpen vaak nog niet systematisch in, zo komt naar voren in het onderzoek. Keuzehulpen worden vaak uit persoonlijke overwegingen ingezet. Het doel van gedeelde besluitvorming – waar 98 procent van de patiënten voorstander van zou zijn – wordt niet gerealiseerd door alleen het beschikbaar stellen van de benodigde instrumenten.