UV-sensor op vingernagel toont UV-blootstelling in strijd tegen huidkanker

10 januari 2018
LOreal-UV-Sensor-Fingernail
Innovatie
Nieuws
De sensor is onlangs getoond tijdens de CES (consumentenelektronica) beurs in Las Vegas, met omschrijvingen zoals ‘lichter dan een regendruppel’ en ‘kleiner dan de omtrek van een M&M’. De UV Sense wordt aangedreven door zonne-energie en bevat ’s volgens de ontwikkelaars werelds meest geavanceerde en accurate UV-dosismeter. Verder meet het de lichaamstemperatuur, wat ook belangrijk is in combinatie met UV-blootstelling.

Kwantitatieve meting

Volgens Northwestern-ingenieur John A. Rogers biedt de sensor de meest accurate en eenvoudige manier om blootstelling aan UV-straling kwantitatief te meten. “Het bredere doel is om een technologie-platform te bieden dat levens kan redden en huiskanker kan terugbrengen door op een gepersonaliseerd niveau blootstelling aan zon te reguleren.” De UV Sense bevat geen bewegende delen, is waterdicht  en kan bevestigd worden op bijna elk oppervlakte – zoals huis of kleding – waar het permanent en in realtime UV-blootstelling meet (zie video). Het beste bevestigingspunt is echter de vingernagel, omdat dit een robuust oppervlakte biedt en als locatie optimaal geschikt is voor blootstelling aan de zon.

App toont blootstelling

Gebruikers kunnen een bijbehorende app downloaden op hun smartphone. Vervolgens hoeven ze het toestel alleen even boven de sensor te houden om – voor een vooraf ingegeven periode – de UV-blootstelling te zien. De app biedt suggestie voor minder UV-intensieve buitenmomenten en geeft aan wat gevaarlijke niveaus kunnen zijn. De onderzoeksgroep van Rogers heeft samengewerkt met June K. Robinson, onderzoeksprofessor dermatologie aan de Northwestern University Feinberg School of Medicine. Hun onderzoek is gesteund door L’Oréal en kreeg een subsidie van twee miljoen dollar van het National Institutes of Health voor klinische studies bij mensen die een hoger risico hebben om melanomen te ontwikkelden. De eerste pre-pilot proeven zijn in december begonnen. Alleen al in de VS lopen er één miljoen mensen rond die een melanoom hebben overleefd.

Mensen centraal

Volgens Guive Balooch, Global Vice President van L’Oréal’s Technology Incubator, toont eigen onderzoek dat te grote blootstelling aan UV-straling een prioriteit is op het gebied van gezondheid en uiterlijk bij consumenten wereldwijd. Reden om te investeren in de ontwikkeling van een oplossing die de aanpak van genoemde problematiek combineert met een ontwerp waarin mensen centraal staan. Het esthetische uiterlijk van de UV Sense is bedoeld om de adoptie ervan te vergroten. Het device kan geproduceerd worden in elke kleur met elk patroon, logo of merknaam.